Skip to main content

Menjalani kehidupan yang bukan milik kita!

"Aku kerja cuma untuk beli apa yang aku nak!"

Agak sukar untuk saya menerima pernyataan ini, walaupun ia datang dari seorang graduan yang tidak mempunyai banyak komitmen kewangan pada masa ini.

Ramai juga rupanya anak muda diluar sana yang masih bertuah mempunyai keluarga yang terus menyokong dan mendorong mereka untuk membuat pilihan hidup sendiri. Malah, selepas bekerja, mereka masih sudi untuk menerima anda tinggal bersama mereka.

Saya yakin, ramai juga ibu bapa di luar sana yang amat memahami betapa sukarnya anak muda zaman ini untuk meneruskan hidup tanpa sokongan berterusan dari ibu bapa dan keluarga.

Cuba anda banyangkan. Tamat sahaja pengajian, gaji minima yang anda mungkin dapat hanyalah diantara RM1200-1500 tanpa pengalaman.

Jika dikira dengan kos sara hidup dibandar termasuk sewa rumah atau bilik, bil elektrik, bil air, bil telefon bimbit, keperluan diri termasuklah pakaian, kos perjalanan ke temat kerja dalam sebulan dan kos makan harian, paling tidak anda hanya akan dapat menyimpan RM300-500 sahaja sebulan.

Ini bergantung juga dengan cara dan pilihan anda dalam membeli dan mengatur perbelanjaan. Jika anda masih perlu membayar hutang PTPTN atau yang seumpama dengannya, saya kira anda boleh congak sendiri.

Pun begitu, cabaran ini sebenarnya dirasai oleh hampir keseluruhan mereka yang baru saja tamat belajar. Ada yang bertuah sekiranya tinggal bersama keluarga. Tidak perlulah memikirkan untuk membayar sewa rumah dan bil tertentu.

Baru-baru ini pula saya bertemu seorang belia yang sudah bekerja dan tinggal bersama keluarga, mengeluh dengan berat sekali. Katanya, kesal kerana terpaksa banyak terlibat dalam kerja rumah dan mahu saja tinggal menyewa bersama rakan sekerja yang lain.

Oleh kerana agak tertekan dengan keadaan di rumah, beliau lebih suka berada ditempat kerja. Jika ada sebarang tugas hari sabtu atau lebih masa, dialah orang yang pertama akan tampil. Tak sanggup untuk berada dirumah terlalu lama katanya.

Saya tidak pasti bagaimana perasaan mereka sebenarnya. Apabila mendapat kemudahan tinggal bersama keluarga, tidak pula measainya sebagai satu kelebihan. Ramai yang terpaksa tinggal menyewa dengan kadar yang mahal, terasa benar bebanannya.

Nampaknya, kita semua hanya menjalani kehidupan yang bukan milik kita.

Namun, bukankah itu hakikat kehidupan sebenar? Hidup yang kita tidak pasti bagaimana sudahnya. Sukar yang kita hadapi mungkin sesuatu yang indah dimata orang lain. Indah di mata kita, sukar pula bagi yang lain.

Hidup yang sukar semasa menjadi pelajar, tidak bermakna ia akan tamat sejurus selepas anda tamat belajar. Kesukaran dalam hiduplah yang menjadikan kita mampu untuk menjadi manusia dengan jati diri yang sebenar.

Bukankah sering dikatakan, bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian. percayalah, tempat sebenar untuk kesenangan adalah dikehidupan yang abadi di akhirat kelak.

Jadi, hidup yang sekarang ini bukanlah milik  kita!

Bagi mereka yang sedang bergelut dengan profesion kerjaya pertama, jangan mengalah dengan masalah yang hanya bersifat sementara. Rancanglah dengan apa yang ada.

Semoga dengan itu, lebih banyak perkara baik dan mulia akan dapat kita lakukan untuk menjana rezeki yang membawa lebih kepada keberkatan.

Jika sekarang bukan masanya, masanya akan tiba. Allah yang menentukan dengan usaha yang kita rancang.

Jalanilah kehidupan yang bukan milik kita dengan penuh bermakna.

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL