Skip to main content

TIP KEJAYAAN 2: Sentiasa Mahu Membaca

Anda ingat bila kali pertama anda boleh membaca?
Bagaimana anda boleh membaca?
Sekarang, apa yang anda baca?

Anda adalah apa yang anda baca! Benarkah begitu?

Saya secara peribadi mula belajar mengenal A, B, C pada usia 7 tahun apabila memasuki darjah satu. Zaman itu, bukanlah menjadi satu kebiasaan untuk tidak menghantar anak ke tadika. Tetapi entah bagaimana, ibu bapa saya tidak pula mahu menghantar saya. Agak pelik, tetapi ia memberikan kesan pembelajaran yang unik bagi saya.

Pertama kali mengenal erti 'membaca' saya amat menghargainya dan amat meminati buku, kerana ia sesuatu yang 'pelik' bagi saya pada masa itu.

Secara ringkasnya, pengalaman membaca yang anda ada mungkin jauh berbeza dengan pengalaman yang saya pernah lalui.

Setelah pandai membaca dan bijak pula untuk mentafsir, seseorang sudah mula pandai memilih genre dan bentuk bahan bacaan pilihannya. Pada waktu seseorang itu menjadi pelajar, mereka mungkin hanya tertakluk kepada banyak bahan bacaan ilmiah untuk tujuan pembelajaran yang khusus. Tetapi, sudah pasti mereka juga mempunya citarasa sendiri apabila memilih bahan bacaan lain.

Bahan bacaan lain termasuklah bahan bacaan yang bersifat ilmiah, keagaamaan, santai dan bermotivasi. Ia pula mungkin  terdiri dari pelbagai bahasa yang selesa untuk dibaca oleh indvidu tersebut.

Kini, bahan bacaan tidak terhad kepada bahan bercetak semata-mata. Pelbagai tulisan dan artikel yang bermanfaat termuat di dalam banyak laman sesawang dan juga pelbagai media sosial internet.

Jadi, kelebihan untuk berjaya selalu menyebelahi mereka yang mempunyai minat membaca yang tinggi.
Minat ini pula akan membina minda individu tersebut bergantung kepada bahan yang dipilihnya.

Sekiranya bahan bacaan bersifat santai dan ringan semata-mata yang menjadi pilihan bacaan utama, maka minda pembacanya juga akan terarah kesitu. Begitu juga sebaliknya.

Jika anda seorang yang berminat bidang psikologi dan motivasi, kebiasaannnya anda akan mempunyai banyak pengalaman membaca bahan seumpama itu.

Jika anda seorang yang bagus dalam bidang kewangan, anda sebenarnya mempunyai kecenderungan untuk membaca bahan yang bersifat ekonomi, perniagaan dan apa juga yang melibatkan wang.

Bahkan, jika anda seorang yang suka memasak, anda pasti akan membaca banyak bahan yang melibatkan resepi, bahan masakan dan kesihatan!

Memang tidak dapat dinafikan bukan? Mereka yang berjaya, adalah mereka yang banyak membaca. Jadi, sejauh mana kejayaan anda itu, ia amat bergantung kepada berapa banyak capaian minda anda terhadap kepelbagaian bahan yang anda baca itu.

Jadi, banyakkanlah membaca untuk berjaya. Ia perlu sentiasa dan berterusan!

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL