"Aliyah, mari makan ubat sayang."
"Tak nak! Tak nak!" jerit si kecil sambil berlari keluar ruang tamu.
Senario biasa kebanyakan ibu apabila cuba memujuk si kecil untuk minum ubat. Maka pada masa itu, si ibu mula marah kerana si anak tidak mahu.
Pada fikirannya sekarang, bagaimana anak ini akan kembali sihat jika tidak mahu makan ubat? Kalau sakit, ibu juga yang susah hati.
Saya kira, bukan saya sahaja yang menghadapi masalah ini. Adakala, terpaksa berhempas pulas hanya untuk memastikan anak makan ubat batuk atau ubat demam sebanyak 5ml. Agak tertekan juga dibuatnya!
Rupa-rupanya, ubat yang pahit ini jugalah yang akan memberikan kebaikan. Bagaimana si kecil 2 atau 4 tahun boleh faham dengan mudah? Sudah pasti sukar untuk kita menerangkannya bukan? Lalu, kita terpaksa memaksa mereka menelannya walau terpaksa berhempas pulas.
Kehidupan seharian kita dalam berorganisasi adalah serupa. Ramai antara ahli sesebuah organisasi tidak dapat menerima pahitnya teguran yang membina.
Apatah lagi pahitnya sebuah pengalaman, yang sebenarnya menjadi titik permualaan kepada sesuatu yang lebih bermakna.
Baru- baru ini saya ditemui oleh seorang rakan yang agak kecewa dengan majikannya. Saya kira, ini bukanlah kali pertama.
Apabila diceritakan semula, saya dapati ia hanyalah kerana sukarnya kita untuk mnerima kenenaran. Pada kebanyakan masa ia amat pahit untukl ditelan!
Mendengarkan kisahnya, saya sendiri teringat akan pengalaman saya yang lalu. Akibat masih agak mentah dan muda, saya mendadak mengambil keputusan untuk berhenti kerja dari syarikat tersebut.
Namun, hingga kini ,masih tersemat dalam minda saya, pengalaman yang itulah yang menjadikan saya mempunyai pemahaman yang baik dalam berorganisasi.
Jadi, kepada semua rakan dan kenalan. Bersabarlah. Terimalah nasihat dan komen yang menyakitkan. Pada kebanyakan masa, kebenaran itu memang pahit.
Jadikanlah ianya sebagai satu perkara yang objektif untuk memperbaiki diri. Ia tidak mudah, tetapi ia adalah langkah untuk berjaya dalam hidup!
"Tak nak! Tak nak!" jerit si kecil sambil berlari keluar ruang tamu.
Senario biasa kebanyakan ibu apabila cuba memujuk si kecil untuk minum ubat. Maka pada masa itu, si ibu mula marah kerana si anak tidak mahu.
Pada fikirannya sekarang, bagaimana anak ini akan kembali sihat jika tidak mahu makan ubat? Kalau sakit, ibu juga yang susah hati.
Saya kira, bukan saya sahaja yang menghadapi masalah ini. Adakala, terpaksa berhempas pulas hanya untuk memastikan anak makan ubat batuk atau ubat demam sebanyak 5ml. Agak tertekan juga dibuatnya!
Rupa-rupanya, ubat yang pahit ini jugalah yang akan memberikan kebaikan. Bagaimana si kecil 2 atau 4 tahun boleh faham dengan mudah? Sudah pasti sukar untuk kita menerangkannya bukan? Lalu, kita terpaksa memaksa mereka menelannya walau terpaksa berhempas pulas.
Kehidupan seharian kita dalam berorganisasi adalah serupa. Ramai antara ahli sesebuah organisasi tidak dapat menerima pahitnya teguran yang membina.
Apatah lagi pahitnya sebuah pengalaman, yang sebenarnya menjadi titik permualaan kepada sesuatu yang lebih bermakna.
Baru- baru ini saya ditemui oleh seorang rakan yang agak kecewa dengan majikannya. Saya kira, ini bukanlah kali pertama.
Apabila diceritakan semula, saya dapati ia hanyalah kerana sukarnya kita untuk mnerima kenenaran. Pada kebanyakan masa ia amat pahit untukl ditelan!
Mendengarkan kisahnya, saya sendiri teringat akan pengalaman saya yang lalu. Akibat masih agak mentah dan muda, saya mendadak mengambil keputusan untuk berhenti kerja dari syarikat tersebut.
Namun, hingga kini ,masih tersemat dalam minda saya, pengalaman yang itulah yang menjadikan saya mempunyai pemahaman yang baik dalam berorganisasi.
Jadi, kepada semua rakan dan kenalan. Bersabarlah. Terimalah nasihat dan komen yang menyakitkan. Pada kebanyakan masa, kebenaran itu memang pahit.
Jadikanlah ianya sebagai satu perkara yang objektif untuk memperbaiki diri. Ia tidak mudah, tetapi ia adalah langkah untuk berjaya dalam hidup!
Comments
Post a Comment