Skip to main content

IMPIAN dan REALITI HIDUP


Bermimpi itu percuma.


Teruskanlah berimpian. Impian itulah yang menjadikan kita hidup menjadi manusia. Ya. Semua orang punya impian. Sama ada ianya impian untuk diri, pasangan, keluarga dan masyarakat, ia meurpakan impian yang yang kita bina.

Setiap individu mempunyai impian masing-masing. Malah, impian kita mungkin berkajang-kajang banyaknya.

Dalam kehidupan, impian yang disusunkan dengan pelan tindakan, lebih mudah dicapai. Malah biasanya, impian ini menjadi antara faktor yang menyebabkan kita mempunyai 'the big why' dalam apa yang kita lakukan.

Pada masa yang sama, realiti merupakan satu situasi yang sering menjadikan impian itu terlaksana. Merealisasikan impian, itulah realitinya.

Pun begitu, dalam konteks kehidupan dan kerjaya, saya sendiri  sering melalui situasi untuk memilih. Memilih impian yang mana satu yang perlu dicapai dahulu. Pelan tindakan yang mana yang perlu saya jalankan dahulu, yang mana boleh dikemudiankan.

Pada masa yang sama, penilaian perlu seiring.
Apakah yang kita lakukan dalam kerjaya ini, mampu merealisasikan impian yang kita ada, atau terus membunuhnya?
Apakah ada impian yang perlu kita tangguhkan pada masa ini?
Apakah ada impian lain yang perlu kita dahulukan dan berikan prioritinya.
Apakah impian itu sebenarnya apa yang kita mahu atau perlu?
Apakah peluang yang ada untuk memastikan keperluan kerja dipenuhi dan pada masa yang sama impian kita dapat capai?

Adakalanya, apa yang kita lakukan dalam usaha bekerja dan menyara kehidupan, bukanlah apa yang kita impikan. Dalam situasi itu, kita mendahulukan keperluan semasa berbanding dengan impian yang kita ada.

Ya, sama ada sebagai bapa atau ibu yang bekerjaya, kita mempunyai tanggungjawab khusus dalam membangunkan situasi kewangan keluarga. Mahu atau tidak, kita akan memilih apa yang 'perlu' berbanding impian yang kita mahu bangunkan.

Perlahan-lahan, kita yakin, kita akan menemui jalan yang selari dengan keperluan realistik kehidupan kita dan keupayaan kita merealisasikan impian.

Mempunyai impian, adalah hak setiap daripada kita.
Merealisasikannya, merupakan pilihan yang kita ada.

Bagi ibu-bu yang bekerjaya, teruslah membina impian.
Teruskanlah berusaha memilih untuk merealisasikannya.
Andai ada impian yang masih belum terlaksana,
sukar untuk merealisasikannya
teruskan sahaja membina impian baru.

Allah memberikan kita, kekuatan yang tiada tolok bandingnya.
Maka, berusaha ialah apa yang kita boleh lakaukan dan dalam kawalan kita.
Allah jua yang maha mengetahui dan maha penyanyang.


Noraminah Omar
5.49 pagi
Kajang.

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL