Skip to main content

Membuat Keputusan : Tidak semudah bicara di bibir.

Alhamdulillah.

Buat kesekian kalinya, Allah memberikan saya kudrat dan kekuatan untuk meneruskan hari dan kehidupan yang bakal membawa kita semua ke syurga. Amin.

Setiap sesuatu yang dilakukan memerlukan beberapa proses asas yang berlaku secara unik di dalam minda, saraf dan otot baadan kita sebagai manusia. Ciptaan Allah yang amat unik, menjadikan manusia sebagai salah satu ciptaan Allah yang amat unik. Keunikannya melebihi segala ciptaan lain yang menjadikan manusia sebagai sebaik-baik ciptaan.

Tidak hairanlah dalam diri manusia itu terdapat pelbagai perbezaan dan juga persamaan yang adakalanya sukar untuk akal biasa seorang manusia lain untuk memahaminya.

Kebijaksanaan manusia juga terserlah dalam tatacara yang dilihat dari segi keupayaan inovasi dan keupayaan manusia membuat keputusan. Banyak sekali keputusan yang perlu dibuat dan difikirkan dalam setiap perbuatan malah pergerakan manusia. Banyak keputusan biasa yang tidak memerlukan minda berfikir secara sedar. Ini termasuklah apabila kelopak mata membuat keputusan untuk berkelip. Ajaib bukan?

Namun, dalam hidup seharian secara sedar banyak keputusan dibuat yang memberikan impak besar dalam konteks individu, keluarga kelompok masyarakat dan negara. Jadi, membuat keputusan untuk membeli rumah atau hanya menyewa adalah satu proses membuat keputusan secara sedar yang memerlukan banyak nanalisa terhadap impak kepada pelbagai pihak.

Sebagai seorang individu yang baru bekerja membuat keputusan untuk menyewa. Bahkan, beliau memikirkan impak yang lebih jauh dengan membuat keputusan menyewa bilik sahaja! Manakala bagi seorang bapa yang sudah memulakan hidup bekeluarga hampir 4 tahun sudah mula meikirkan untuk memilki rumah sendiri, apatah lagi apabila anak juga sudah semakin membesar dan bilangan mereka pasti bertambah.

Sebagai seorang pemimpin yang bertindak untuk sebuah kumpulan masyarakat, sudah tentu banyak pula keputusan lain yang perlu di buat. Manakala sebagai seorang ketua dalam konteks situasi perniagaan dan kehidupan berorganisasi, banyak lagi keputusan lain yang memerlukan seseorang itu membuat keputusan dengan lebih baik dari masa ke semasa.

Saya melalui beberapa pengalaman peribadi dan melihat sendiri situasi penting di mana keputusan yang besar dan melibatkan impak kepada banyak pihak lain telah di buat dengan baik. Malah ada juga keputusan yang sangat baik pada waktu itu, tidak pula dapat memberikan kebaikan sepenuhnya seperti yang dijangkakan.

Saya sendiri pernah membuat keputusan untuk meneruskan perkhidmatan salah seorang kakitangan yang mempunyai masalah kesihatan fizikal di syarikat. Memberi pertimbangan banyak perkara, kesemua ahli lembaga yang lain turut mendapati bahawa keputusan itu adalah yang terbaik pada waktu itu.

Namun, 6 bulan selepas itu kesan yang sangat negatif dilihat dengan jelas. Ini terjadi apabila, pegawai tersebut mengalami masalah kesihatan yang lebih buruk. Tambahan dari itu, ia melibatkan hampir separuh dari pelanggan di bawah kendalian beliau terpaksa menerima kesan akibat daripada keadaan beliau yang tidak dapat memenuhi kehendak dan keperluan pelanggan seperti yang dijanjikan.

Walaupun begitu, kami semua amat bersyukur kerana masih dapat memberikan sedikit ruang dan selanjutnya membantu pegawai berkenaan untuk meneruskan hidup seperti biasa dan kami dapat memberikan sokongan tambahan kepada pelanggan-pelanggan tadi.

Situasi seperti ini nampak agak biasa dan tidak perlu dirisaukan. Tetapi, apabila meneliti tentang apa sebenarnya yang berlaku disebalik keputusan itu, ada keputusan yang dibuat dengan tujuan dan niat baik boleh mengakibatkan kemudaratan dan kesusahan pada pihak yang lain.

Sesungguhnya, keputusan yang terbaik dan sempurna hanya datang dari Allah sahaja. Namun, sebagai manusia yang diciptakan oleh Allah sebagai khalifah, maka keputusan yang dibuat sebagai manusia biasa harus perlu diteruskan. Pada waktu ini, ramai yang sedang memikirkan tentang keputusan seterusnya yang perlu dibuat. Tidak kira sama ada ia berbentuk peribadi, keluarga, masyarakat, organisasi atau negara.

Semoga dengan memohon petunjuk yang berterusan, usaha dan tawakal akan membawa kita semua kapada semua pembuat keputusan di pelbagai peringkat.

Jadi, adakah anda juga tergolong di kalangan mereka yang sentiasa memohon petunjuk dan hidayah dari Allah, meskipun hanya untuk merancang dan memutuskan apa yang harus dibelanjakan esok?

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL