Skip to main content

FACEBOOK: Bukan tempat untuk menulis?

Banyak perkara baru yang boleh dipelajari setiap saat. Malam ini, saya mahu mencatatkan semua perkara yang saya telah lalui dalam tempoh 5 hari yang lalu. Laluan jalan saya ke utara dan kembali semula ke lembah rezeki ini.

Saya dapat menceduk ilmu dari pelbagai sumber yang tidak disangka-sangka. Kadangkala, pembelajaran dijalanan lebih membawa makna. Saya berkesempatan menelusuri sebuah petang bersama sekumpulan manusia yang bercita-cita , mahu dan cintakan ilmu. Menulis adalah salah satu wadah yang kami semua akui untuk menjadi salah satu tempat terbaik untuk berkongsi dan mengabdikan ilmu itu untuk digunapakai.

Apa juga platform atau method dan cara penulisan bukanlah satu yang besar dibandingkan dengan penulis itu sendiri. Dalam konteks kini, buku terbitan dan juga penulisan 'online' adalah satu trend yang amat mengambil tempat di hati pembaca. Meskipun buku adalah wadah rasmi sejak dahulu, perkembangan IT dan kelebihan teknologi menjadikan ilmu dapat disalurkan dengan lebih pantas dan dengan kos yang jauh lebih rendah.

Berkumpulnya beberapa individu yang suka membaca, mahu menulis dan beberapa ahli penerbitan dan penulisan yang berpengalaman telah memberikan saya satu cetusan minda yang tidak pernah terlintas dalam fikiran.

"Berhati-hati dengan virus FACEBOOK. Ia menyebabkan idea tidak dapat dikaitkan dan ia hanya akan sentiasa menjadi cebisan-cebisan yang sukar membawa makna setiap kali  'status' anda di'update'. Menulis bukan hanya pada masa lapang. Lebih sibuk, lebih banyak yang boleh di tulis."

Itulah antara baris-baris kata yang saya tuliskan semula berdasarkan apa yang masih terlekat di minda hasil satu sesi perkongsian bersama penulis Ustaz Hasrizal, dari Blog menjadi buku.

Saya melihat kata-kata ini sebagai satu pencetus idea kerana saya tidak pernah terfikir begitu sekali kesan facebook yang amat kuat terhadap minda penulis. Setelah mengamatinya, saya akui akan kebenarannya. Jadi, memang tidak hairanlah jika saya lihat tidak ramai penulis yang aktif di facebook, melainkan kerana dan atas sebab-sebab yang pada saya adalah sangat objektif.


Apa yang ada di dalam minda, segalanya boleh jadi bual bicara. Terpulang pada kita untuk meletakkannya dalam perspektif dan lingkungan kandungan yang baik dan positif untuk dikongsi bersama.

Mencari idea dan mengembangkannya perlukan beberapa cara yang biasa tetapi kreatif. Banyak cara tradisi yang kini semakin dilupakan termasuklah seperti 'mind-mapping' dan 'fish-bone'. Sebagaimana yang pernah diajar dan diterangkan oleh ramai guru bahasa di zaman sekolah, begitulah caranya bagaimana penulis hari ini mencapai idea dan seterusnya mengembangkannya sehingga mencapah kepada dimensi yang sangat kreatif dan kadangkala sangat kritis.

Apa yang dibaca oleh penulis juga menjadikan antara sebab untuk mereka tidak mengambil facebook sebagai ruang pencetus idea. Membaca pelbagai buku adalah berbeza dengan mempelbagaikan jenis bacaan. Apa juga yang menerjah masuk ke dalam minda penulis banyak dipengaruhi oleh apa yang mereka baca dan juga ke mana mereka mengembara. Indah bukan? Maka, secara semulajadinya, setiap diri mempunyai cerita dan kisah yang boleh diolah menjadi satu bahan ilmu untuk dikongsikan.

Saya tidak banyak mempunyai pengalaman sendiri dalam tempoh 35 tahun menjalani kehidupan  yang singkat ini. Namun, dengan perkongsian pengalaman melalui perjalanan kunjungan kembara dan kelana bacaan, ia memberikan lebih banyak input menjadi bermakna dan membolehkan output yang baik dihasilkan. Ia bukan hanya sekadar pengalaman hidup dan maklumat, ia adalah melangkaui proses adaptasi yang membolehkan sesuatu perkara distruktur dan disusun dengan tatacara yang sempurna. Ia membawa kepada pemahaman falsafah dan etika hidup untuk menuju kepada sebuah kejayaan yang hakiki.

Pembacaan kini tidak hanya terhad kepaada format buku bacaan asahaja. Terdapat banyak bahan bacaan dalam bentuk artikel, makalah dan juga penulisan profesional diterbitkan secara e-book dan disebarkan serta dijual secara luas di internet. Bayangkan, betapa luasnya peluang untuk penulis hari ini terus membaca. Saya yakin, ini juga adalah faktor besar mengapa tidak ramai pernulis mengambil facebook sebagai ruang penulisan yang sebenar.

Banyak juga penulis yang berlegar di ruangan blog dan mereka ini digelar 'blogger'. Blogger hari ini terdiri dari pelbagai kategori dan kumpulan. Terdapat golongan muda yang menggunakan blog sebagai platform belajar, niaga, penulisan jurnal harian atau diari, aktiviti pemasaran dan sebagainya.

Namun, masih ramai blogger di luar sana yang masih fokus terhadap kekuatan isi kandungan blog masing-masing. Mereka memenuhi blog mereka dengan penulisan dan idea mereka. Kritik, komen dan pandangan masing-masing dititipkan dalam ruang blog yang mereka bina untuk mencapai kepuasan peribadi. Tetapi, ada juga blog yang ditulis untuk melaksanakan perancangan negatif yang sanagat melampaui batasan dan menyalahi undang-undang.

Namun begitu, saya adalah salah seorang antara ramai orang yang melihat blog sebagai platform sebenar untuk menulis, bukan facebook! Maka, saya mengambil nasihat untuk berhati-hati bersama facebook sejak awal dan mahu kekal dengan nasihat itu. Facebook adalah ruang yang memberi impak maksima hanya dengan tujuan dan cara yang sangat objektif.

Hidup ini mesti jadi jalan ke syurga! 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL