Peluang bertemu dan bercakap serta bertukar-tukar pengalaman dan pandangan dengan rakan baru adalah salah satu peluang untuk mana-mana individu belajar banyak perkara. Tambahan pula, bagi mereka yang terlibat dalam bidang perniagaan, pertemuan dan pertukaran pengalaman adalah dikira sebagai satu pelaburan masa yang amat besar.
Baru - baru ini saya sempat bertemu dengan seorang usahawan yang berjaya dalam bisnes beliau. Bagi saya memang beliau sudah berjaya, walaupun menurut beliau bukanlah begitu. Beliau sudah memulakan bisnes francais lebih 5 tahun. Tahun ini adalah tahun beliau yang ke-6 bergelar sebagai seorang francaisi yang menggunakan jenama antarabangsa. Namun, jenama dan jenis perniagaan beliau bukanlah apa yang menarik perhatian saya.
Dalam sesi perbualan tersebut, beliau menyebut tentang beberapa strategi dan cara yang beliau kongsikan tentang bagaimana beliau membuat keputusan dalam perniagaan. Angka atau rasa?
Saya pernah bertanya pada beberapa usahawan lain sebelum ini."Bilakah masa yang sesuai untuk mengembangkan perniagaan?" Mengembangkan perniagaan membawa banyak perspektif. Ia boleh jadi dengan menambah cawangan, meluaskan sasaran pasaran, meneroka pasaran baru atau memperkenalkan produk baru.
Saya pula bertanya kepada beliau, "Apa pengalaman tuan dalam mengembangkan perniagaan?". Jawapannya yang panjang saya ringkaskan. Saya mengambil masa beberapa hari untuk memahami dengan jelas apa yang dikongsikan.
Rupanya dalam banyak perkara ramai antara kita tidak dapat membezakan tentang membuat keputusan secara emosi atau dengan realiti. Realiti bisnes adalah berdasarkan angka. Semuanya bergantung kepada 'income statement', 'profit and loss' dan 'balance sheet'.
Keputusan untuk mengembangkan perniagaan bukanlah berdasarkan kepuasaan emosi. Ia tidak menunjukkan pencapaian peribadi, tetapi adalah lebih kepada pencapaian secara kolektif sebuah kumpulan pengurusan. Keputusan untuk berkembang dalam mana-mana kategori memerlukan kekukuhan kewangan dan kestabilan pendapatan syarikat atau organisasi perniagaan tersebut.
Untuk memastikan ini berlaku, kuasa kawalan terhadap keluar masuk wang, dari mana dan bagaimana ia dibelanjakan perlu berada di atas meja setiap hari. Jika disoal tentang berapa banyak jualan hari ini atau berapa banyak perbelanjaan tunai dikeluarkan hari ini, ia pasti boleh dijawab dalam kadar yang singkat.
Terdapat 2 perkara yang biasa perlu diambil kira. Jika ditanya tentang tawaran untuk mengembangkan perniagaan, ia banyak bergantung dengan kekuatan pembuat keputusan dalam organisasi tersebut. Kedua, ia akan dapat dilihat dengan menyediakan perancangan dan proforma kewangan.
Ada kes di mana kos untuk mengembangkan perniagaan adalah dua kali ganda dari kos asal semasa memulakan perniagaan. Walhal, asas pendapatan tetap sama dan kos operasi meningkat sebanyak 10%. Ramai yang tidak melihat faktor ini semasa membuat keputusan untuk mengembangkan perniagaan. Ada juga beberapa kes yang melibatkan penjualan sistem atau konsep yang tidak banyak memberikan kelebihan atau "exclusivity" untuk membezakan antara berkembang secara biasa dengan sendiri atau berkembang dengan kadar yang tinggi secara bersama.
Insyaallah, apa yang pasti adalah uasaha. Membuat kira-kira, bersedia dan menganalisa adalah antara proses yang biasa. Yang luar biasa adalah berapa jauh anda mahu pergi dan berapa kuat kemahuan anda untuk menjadikan impian satu kenyataan.
Selamat merancang!
Baru - baru ini saya sempat bertemu dengan seorang usahawan yang berjaya dalam bisnes beliau. Bagi saya memang beliau sudah berjaya, walaupun menurut beliau bukanlah begitu. Beliau sudah memulakan bisnes francais lebih 5 tahun. Tahun ini adalah tahun beliau yang ke-6 bergelar sebagai seorang francaisi yang menggunakan jenama antarabangsa. Namun, jenama dan jenis perniagaan beliau bukanlah apa yang menarik perhatian saya.
Dalam sesi perbualan tersebut, beliau menyebut tentang beberapa strategi dan cara yang beliau kongsikan tentang bagaimana beliau membuat keputusan dalam perniagaan. Angka atau rasa?
Saya pernah bertanya pada beberapa usahawan lain sebelum ini."Bilakah masa yang sesuai untuk mengembangkan perniagaan?" Mengembangkan perniagaan membawa banyak perspektif. Ia boleh jadi dengan menambah cawangan, meluaskan sasaran pasaran, meneroka pasaran baru atau memperkenalkan produk baru.
Saya pula bertanya kepada beliau, "Apa pengalaman tuan dalam mengembangkan perniagaan?". Jawapannya yang panjang saya ringkaskan. Saya mengambil masa beberapa hari untuk memahami dengan jelas apa yang dikongsikan.
Rupanya dalam banyak perkara ramai antara kita tidak dapat membezakan tentang membuat keputusan secara emosi atau dengan realiti. Realiti bisnes adalah berdasarkan angka. Semuanya bergantung kepada 'income statement', 'profit and loss' dan 'balance sheet'.
Keputusan untuk mengembangkan perniagaan bukanlah berdasarkan kepuasaan emosi. Ia tidak menunjukkan pencapaian peribadi, tetapi adalah lebih kepada pencapaian secara kolektif sebuah kumpulan pengurusan. Keputusan untuk berkembang dalam mana-mana kategori memerlukan kekukuhan kewangan dan kestabilan pendapatan syarikat atau organisasi perniagaan tersebut.
Untuk memastikan ini berlaku, kuasa kawalan terhadap keluar masuk wang, dari mana dan bagaimana ia dibelanjakan perlu berada di atas meja setiap hari. Jika disoal tentang berapa banyak jualan hari ini atau berapa banyak perbelanjaan tunai dikeluarkan hari ini, ia pasti boleh dijawab dalam kadar yang singkat.
Terdapat 2 perkara yang biasa perlu diambil kira. Jika ditanya tentang tawaran untuk mengembangkan perniagaan, ia banyak bergantung dengan kekuatan pembuat keputusan dalam organisasi tersebut. Kedua, ia akan dapat dilihat dengan menyediakan perancangan dan proforma kewangan.
Ada kes di mana kos untuk mengembangkan perniagaan adalah dua kali ganda dari kos asal semasa memulakan perniagaan. Walhal, asas pendapatan tetap sama dan kos operasi meningkat sebanyak 10%. Ramai yang tidak melihat faktor ini semasa membuat keputusan untuk mengembangkan perniagaan. Ada juga beberapa kes yang melibatkan penjualan sistem atau konsep yang tidak banyak memberikan kelebihan atau "exclusivity" untuk membezakan antara berkembang secara biasa dengan sendiri atau berkembang dengan kadar yang tinggi secara bersama.
Insyaallah, apa yang pasti adalah uasaha. Membuat kira-kira, bersedia dan menganalisa adalah antara proses yang biasa. Yang luar biasa adalah berapa jauh anda mahu pergi dan berapa kuat kemahuan anda untuk menjadikan impian satu kenyataan.
Selamat merancang!
Comments
Post a Comment