Skip to main content

Sayangkan anak tangan-tangankan.

Menghadiri sesi "Parenting Kuliyyah" oleh Ustaz Zulramli M Razali,di GENIUS AULAD wangsa maju hari ini banyak memberikan saya peringatan baru.

Banyak perkara biasa yang tidak kita ambil perhatian dan fikirkan dengan mendalam selama ini, telah diketengahkan dan dikongsi bersama.

Antara yang disebutkan:

Ibu bapa perlu menggunakan tangan untuk: tunjuk, pimpin, belai,pukul.

Untuk menunjukkan kepada anak kita ke arah jalan hidup yang baik, pastinya diri sendiri selaku ibu bapa perlu tahu jalan hidupnya yang baik terlebih dahulu. begitulah juga halnya dengan seorang guru. Banyak yang terjadi hari ini, ibu bapa sendiri tidak mempunyai hala tuju dalam hidup.

Sebagai seorang yang dewasa, kita sendiri sering kali tidak dapat menjawab, "apakah yang saya lihat akan berlaku 10 tahun akandatang dalam hidup saya?", "apakah cita-cita saya dalam tempoh 5 tahun akan datang?" "apa yang akan saya capai dalam tempoh 2 tahun akan datang?"

Jadi, apa pula yang akan kita tunjukkan pada anak-anak, kiranya diri sendiri tidak mampu untuk menentukan hala tuju dalam hidup. Nampak mudah, tapi payah untuk kita sendiri menjawabnya bukan?

Memimpin pula memerlukan konsistensi dan 'perseverance' atau jati diri dalam diri kita. Sebagi ibu bapa yang menjalani hidup yang penuh dengan masalah kedewasaan hari ini, kita sering terlepas dalam proses 'memimpin' anak-anak. Apabila ada masalah yang mendatang dalam hidup saban hari, kita adakalanya tidak mampu 'memimpin' anak-anak sepanjang masa, lalu kita 'relaikan' sementara. Yang kita fikirkan akan hanya jadi sementara sering mengundang kapada satu yang kekal, akhirnya kita sering terlupa yang kita sudah tidak lagi 'memimpin' anak itu...

Sering berlaku, pimpinan ini hanya diserahkan pada salah seorang antara ibu atau bapa, bahkan ada yang terlepas kepada orang gaji. Jadi, terdetiklah dalam diri saya sendiri apakah saya sudah tergolong dalam kategori itu?

Belaian bukan sahaja diperlukan oleh seorang isteri dari suami dan seorang suami dari isterinya. Malah, anak-anaklah yang paling utama untuk mendapat belaian dari ibu dan bapa. Belaian yang lebih bersifat fizikal amat memberikan kesan pada perkembangan anak-anak. Namun, batasan antara ayah da anak-anak perempuan perlulah dititikberatkan terutama apabila anak-anak meningkat dewasa.

Menurut perkongsian bersama Ustaz Zulramli, anak-anak akan lebih mesra dengan menerima belaian dan usapan dari ibu bapa, dan pastinya lebih utama dari ibunya. Maka usapan dari dahi dan menyentuh ubun-ubun anak dengan ucapan doa dan salawat dari ibu merupakan salah satu cara yang paling efektif membentuk minda anak cemerlang.

Dikongsikan juga oleh apa ibu yang hadir waktu itu, pengalaman peribadi mereka membelai anak sewaktu mereka tidur. Alhamdulillah, semoga perkara yang baik dapat dipraktikkan bersama dalam senuah kelusrga Muslim.

Maka, yang seterusnya, pukul, bukanlah satu cara yang perlu dijadikan satu kebiasaan. Ia seumpama satu jalan akhir, kiranya semua cara lain telah dicuba, maka 'pukul' dengan cara dan aturan yang baik hanya perlu menjadi pilihan terakhir.

Saya berdoa dan berharap, agar perkongsian yang sedikit itu, telah menyentuh dan dapat menyentuh semua hati-hati yang telah berjanji untuk menegakkan agama ALLAH di muka bumi ini. AMIN.

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL