Salam.
Selamat bertemu kembali!
Sebenarnya, macam-macam yang saya lalui setiap hari. Pelbagai kerenah dan karakter yang 'menarik' saya temui.
Ada yang membawa pemikiran yang mampu menjana arus perubahan, ada juga yang menyahcas ion-ion negatif apabila bertemu. Hai, siapa sangka? Apabila sudah melalui satu tahap, kita sebagai manusia kena lebih banyak menjangkakan yang terburuk (worst case scenario) untuk lebih maju dan berjaya.
Semalam, saya dihubungi oleh seorang pegawai dari salah sebuah agensi kerajaan. Maklumlah, sebagai peniaga dan usahawan yang ingin berjaya, saya perlu melibatkan diri dalam banyak aktiviti dan mencari sebanyak peluang sebanyak yang mungkin untuk memastikan perniagaan boleh berjalan baik dengan reputasi yang baik juga.
Dengan nada yang agak keras, pegawai dihujung talian menekankan tentang beberapa dokumen yang kurang lengkap dalam borang tuntutan. Saya jadi amat tidak selesa kerana dilayan dan dimarahi ditalian sejurus selepas menjawab panggilan tanpa ada ruang untuk saya memberi penerangan.
Saya mula bertanya satu persatu dokumen yang telah dilampirkan...rupa-rupanya, beliau sendiri belum habis menyemak dokumen yang saya hantar. Hanya kerana mendapati satu dokumen tercicir, saya dimarahnya seperti anak kecil. Walhal, tidak ada masalah untuk saya menghantar semula dokumen tambahan.
Akhirnya saya terpaksa bertanya, "Cik, kenapa cik bercakap kasar dan marah-marah? Kalau saya perlu tambah dokumen, saya akan buat. Dokumen mana yang kurang?"
Cepat-cepat pegawai itu menjawab, "Eh, mana ada kak! Saya cakap biasa je...sekejap, saya tengok dokumen ni ya..." Barulah dia berlembut dan jelas sekali 'cik' tadi memang tidak memeriksa dokumen saya "sepenuhnya"!
Dari awal perbualan saya memanggilnya 'cik' agar perbualan menjadi bertambah mesra dan profesional. Tapi, tak berhasil juga...
Tak mengapalah. Saya sebenarnya amat terkilan, kerana sebelum ini, sudah dua kali saya berurusan dengan pegawai yang amat bijaksana dalam memberikan maklumat dan menyampaikannya. Tak pula mereka marah-marah..
Bukankah, lumrah...adakala kita akan melakukan kesilapan. Memang tidak boleh kita mengulangi kesilapan yang sama!
Emmmm....memang susah nak menjaga hati manusia kan?
Ramai di antara kita mudah benar tersentuh hati...Menonton cerita hindustan pun boleh menitiskan air mata!
Sedarkah anda bahawa untuk menjaga hati manusia ini boleh menjadi begitu sukar?
Sudah menjadi tuntutan sebagai Muslim untuk sentiasa menjaga hemah, tingkah laku dan pertuturan terutama sekali apabila berurusan dengan makhluk tuhan...
Insyaallah, saya juga masih dalam prose memperbaiki dan belajar dari banyak kesilapan. Semoga ALLAH memberi rahmah dan hidayahnya kepada kita semua!
AMIN!!
Noraminah Omar
http://www.noraminahomar.wordpress.com/
http://www.geniusauladdamansara.blogspot.com/
www.vemmabuilder.com/647874305
Selamat bertemu kembali!
Sebenarnya, macam-macam yang saya lalui setiap hari. Pelbagai kerenah dan karakter yang 'menarik' saya temui.
Ada yang membawa pemikiran yang mampu menjana arus perubahan, ada juga yang menyahcas ion-ion negatif apabila bertemu. Hai, siapa sangka? Apabila sudah melalui satu tahap, kita sebagai manusia kena lebih banyak menjangkakan yang terburuk (worst case scenario) untuk lebih maju dan berjaya.
Semalam, saya dihubungi oleh seorang pegawai dari salah sebuah agensi kerajaan. Maklumlah, sebagai peniaga dan usahawan yang ingin berjaya, saya perlu melibatkan diri dalam banyak aktiviti dan mencari sebanyak peluang sebanyak yang mungkin untuk memastikan perniagaan boleh berjalan baik dengan reputasi yang baik juga.
Dengan nada yang agak keras, pegawai dihujung talian menekankan tentang beberapa dokumen yang kurang lengkap dalam borang tuntutan. Saya jadi amat tidak selesa kerana dilayan dan dimarahi ditalian sejurus selepas menjawab panggilan tanpa ada ruang untuk saya memberi penerangan.
Saya mula bertanya satu persatu dokumen yang telah dilampirkan...rupa-rupanya, beliau sendiri belum habis menyemak dokumen yang saya hantar. Hanya kerana mendapati satu dokumen tercicir, saya dimarahnya seperti anak kecil. Walhal, tidak ada masalah untuk saya menghantar semula dokumen tambahan.
Akhirnya saya terpaksa bertanya, "Cik, kenapa cik bercakap kasar dan marah-marah? Kalau saya perlu tambah dokumen, saya akan buat. Dokumen mana yang kurang?"
Cepat-cepat pegawai itu menjawab, "Eh, mana ada kak! Saya cakap biasa je...sekejap, saya tengok dokumen ni ya..." Barulah dia berlembut dan jelas sekali 'cik' tadi memang tidak memeriksa dokumen saya "sepenuhnya"!
Dari awal perbualan saya memanggilnya 'cik' agar perbualan menjadi bertambah mesra dan profesional. Tapi, tak berhasil juga...
Tak mengapalah. Saya sebenarnya amat terkilan, kerana sebelum ini, sudah dua kali saya berurusan dengan pegawai yang amat bijaksana dalam memberikan maklumat dan menyampaikannya. Tak pula mereka marah-marah..
Bukankah, lumrah...adakala kita akan melakukan kesilapan. Memang tidak boleh kita mengulangi kesilapan yang sama!
Emmmm....memang susah nak menjaga hati manusia kan?
Ramai di antara kita mudah benar tersentuh hati...Menonton cerita hindustan pun boleh menitiskan air mata!
Sedarkah anda bahawa untuk menjaga hati manusia ini boleh menjadi begitu sukar?
Sudah menjadi tuntutan sebagai Muslim untuk sentiasa menjaga hemah, tingkah laku dan pertuturan terutama sekali apabila berurusan dengan makhluk tuhan...
Insyaallah, saya juga masih dalam prose memperbaiki dan belajar dari banyak kesilapan. Semoga ALLAH memberi rahmah dan hidayahnya kepada kita semua!
AMIN!!
Noraminah Omar
http://www.noraminahomar.wordpress.com/
http://www.geniusauladdamansara.blogspot.com/
www.vemmabuilder.com/647874305
Comments
Post a Comment