Skip to main content

Sukar menjaga hati...

Salam.

Selamat bertemu kembali!

Sebenarnya, macam-macam yang saya lalui setiap hari. Pelbagai kerenah dan karakter yang 'menarik' saya temui.

Ada yang membawa pemikiran yang mampu menjana arus perubahan, ada juga yang menyahcas ion-ion negatif apabila bertemu. Hai, siapa sangka? Apabila sudah melalui satu tahap, kita sebagai manusia kena lebih banyak menjangkakan yang terburuk (worst case scenario) untuk lebih maju dan berjaya.

Semalam, saya dihubungi oleh seorang pegawai dari salah sebuah agensi kerajaan. Maklumlah, sebagai peniaga dan usahawan yang ingin berjaya, saya perlu melibatkan diri dalam banyak aktiviti dan mencari sebanyak peluang sebanyak yang mungkin untuk memastikan perniagaan boleh berjalan baik dengan reputasi yang baik juga.

Dengan nada yang agak keras, pegawai dihujung talian menekankan tentang beberapa dokumen yang kurang lengkap dalam borang tuntutan. Saya jadi amat tidak selesa kerana dilayan dan dimarahi ditalian sejurus selepas menjawab panggilan tanpa ada ruang untuk saya memberi penerangan.

Saya mula bertanya satu persatu dokumen yang telah dilampirkan...rupa-rupanya, beliau sendiri belum habis menyemak dokumen yang saya hantar. Hanya kerana mendapati satu dokumen tercicir, saya dimarahnya seperti anak kecil. Walhal, tidak ada masalah untuk saya menghantar semula dokumen tambahan.

Akhirnya saya terpaksa bertanya, "Cik, kenapa cik bercakap kasar dan marah-marah? Kalau saya perlu tambah dokumen, saya akan buat. Dokumen mana yang kurang?"

Cepat-cepat pegawai itu menjawab, "Eh, mana ada kak! Saya cakap biasa je...sekejap, saya tengok dokumen ni ya..." Barulah dia berlembut dan jelas sekali 'cik' tadi memang tidak memeriksa dokumen saya "sepenuhnya"!

Dari awal perbualan saya memanggilnya 'cik' agar perbualan menjadi bertambah mesra dan profesional. Tapi, tak berhasil juga...

Tak mengapalah. Saya sebenarnya amat terkilan, kerana sebelum ini, sudah dua kali saya berurusan dengan pegawai yang amat bijaksana dalam memberikan maklumat dan menyampaikannya. Tak pula mereka marah-marah..

Bukankah, lumrah...adakala kita akan melakukan kesilapan. Memang tidak boleh kita mengulangi kesilapan yang sama!

Emmmm....memang susah nak menjaga hati manusia kan?

Ramai di antara kita mudah benar tersentuh hati...Menonton cerita hindustan pun boleh menitiskan air mata!

Sedarkah anda bahawa untuk menjaga hati manusia ini boleh menjadi begitu sukar?

Sudah menjadi tuntutan sebagai Muslim untuk sentiasa menjaga hemah, tingkah laku dan pertuturan terutama sekali apabila berurusan dengan makhluk tuhan...

Insyaallah, saya juga masih dalam prose memperbaiki dan belajar dari banyak kesilapan. Semoga ALLAH memberi rahmah dan hidayahnya kepada kita semua!

AMIN!!

Noraminah Omar
http://www.noraminahomar.wordpress.com/
http://www.geniusauladdamansara.blogspot.com/
www.vemmabuilder.com/647874305

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL