Skip to main content

Sukar menjaga hati...

Salam.

Selamat bertemu kembali!

Sebenarnya, macam-macam yang saya lalui setiap hari. Pelbagai kerenah dan karakter yang 'menarik' saya temui.

Ada yang membawa pemikiran yang mampu menjana arus perubahan, ada juga yang menyahcas ion-ion negatif apabila bertemu. Hai, siapa sangka? Apabila sudah melalui satu tahap, kita sebagai manusia kena lebih banyak menjangkakan yang terburuk (worst case scenario) untuk lebih maju dan berjaya.

Semalam, saya dihubungi oleh seorang pegawai dari salah sebuah agensi kerajaan. Maklumlah, sebagai peniaga dan usahawan yang ingin berjaya, saya perlu melibatkan diri dalam banyak aktiviti dan mencari sebanyak peluang sebanyak yang mungkin untuk memastikan perniagaan boleh berjalan baik dengan reputasi yang baik juga.

Dengan nada yang agak keras, pegawai dihujung talian menekankan tentang beberapa dokumen yang kurang lengkap dalam borang tuntutan. Saya jadi amat tidak selesa kerana dilayan dan dimarahi ditalian sejurus selepas menjawab panggilan tanpa ada ruang untuk saya memberi penerangan.

Saya mula bertanya satu persatu dokumen yang telah dilampirkan...rupa-rupanya, beliau sendiri belum habis menyemak dokumen yang saya hantar. Hanya kerana mendapati satu dokumen tercicir, saya dimarahnya seperti anak kecil. Walhal, tidak ada masalah untuk saya menghantar semula dokumen tambahan.

Akhirnya saya terpaksa bertanya, "Cik, kenapa cik bercakap kasar dan marah-marah? Kalau saya perlu tambah dokumen, saya akan buat. Dokumen mana yang kurang?"

Cepat-cepat pegawai itu menjawab, "Eh, mana ada kak! Saya cakap biasa je...sekejap, saya tengok dokumen ni ya..." Barulah dia berlembut dan jelas sekali 'cik' tadi memang tidak memeriksa dokumen saya "sepenuhnya"!

Dari awal perbualan saya memanggilnya 'cik' agar perbualan menjadi bertambah mesra dan profesional. Tapi, tak berhasil juga...

Tak mengapalah. Saya sebenarnya amat terkilan, kerana sebelum ini, sudah dua kali saya berurusan dengan pegawai yang amat bijaksana dalam memberikan maklumat dan menyampaikannya. Tak pula mereka marah-marah..

Bukankah, lumrah...adakala kita akan melakukan kesilapan. Memang tidak boleh kita mengulangi kesilapan yang sama!

Emmmm....memang susah nak menjaga hati manusia kan?

Ramai di antara kita mudah benar tersentuh hati...Menonton cerita hindustan pun boleh menitiskan air mata!

Sedarkah anda bahawa untuk menjaga hati manusia ini boleh menjadi begitu sukar?

Sudah menjadi tuntutan sebagai Muslim untuk sentiasa menjaga hemah, tingkah laku dan pertuturan terutama sekali apabila berurusan dengan makhluk tuhan...

Insyaallah, saya juga masih dalam prose memperbaiki dan belajar dari banyak kesilapan. Semoga ALLAH memberi rahmah dan hidayahnya kepada kita semua!

AMIN!!

Noraminah Omar
http://www.noraminahomar.wordpress.com/
http://www.geniusauladdamansara.blogspot.com/
www.vemmabuilder.com/647874305

Comments

Popular posts from this blog

Indahnya Berkasih...

Bila terkenang waktu pertama kali berjumpa suami, tersenyum sendiri saya dibuatnya. Yalah, walau dulu cara kita bercinta tak sama dengan anak muda sekarang, saya rasa pada masa itu ramai juga rakan yang 'asyik' bercinta sakan. Mungkin, saya antara mereka yang agak naif dalam berkawan pada masa itu. Apa yang pasti, saya tidak melangkaui batasan yang sepatutnya. Malah kesilapan lalu tidak mahu lagi saya ulangi. Apa yang saya ingin dikongsikan ialah tentang "INDAHNYA BERKASIH" yang perlu wujud pada setiap masa dalam hidup bersama suami... Dalam masa susah dan sukar, ramai yang mudah lupa akan keindahan-keindahan yang telah kita ciptakan pada satu masa dulu. Ada kalanya, perlu juga kita mengulangi pengalaman 'berbulan madu' bersama suami. Pada ramai wanita yang hatinya sering tercalar dan dilukai oleh suami, ia bukanlah satu titik akhir untuk menamatkan kisah indah yang pernah tercipta. Pada wanita yang sedang berbahagia bersama suami, seringlah beringat untuk men...

Cabaran Syawal tahun ini: Satu pemerhatian peribadi.

Apa khabar semua? Semoga cuti yang panjang tidak menjadi penghalang kepada perkembangan positif dan perubahan yang baik. Wah, setelah ramadhan berlalu, syawal pula menjelma! Ramai dikalangan rakan usahawan runcit berkongsi pengalaman pahit manis semasa ramadhan dan syawal. Ada juga usahawan yang gembira dengan hasil jualan (terutama pengusaha makanan) dan ada juga keluhan kekurangan pelanggan yang membeli (terutama pengusaha pakaian). Selain itu, rakan niaga dalam industri perkhidmatan juga merungut akibat pelanggan yang lewat dan masih tidak menjelaskan bayaran perkhidmatan. Maklumlah, ramai pelanggan yang mula bercuti seawal 6 September yang lalu. Apa yang saya kira menarik tahun ini adalah pola pembelian yang berkait rapat dengan kuasa masyarakat sebagai pembeli serta kekukuhan ekonomi keluarga di dalam masayarakat. Rata-rata tahun ini ramai yang berbelanja secara sederhana dari segi perhiasan rumah, diri dan keluarga. Jika diperhatikan, ramai yang keluar mem...

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak be...