Assalamualaikum.
20 June 2009
Akhir-akhir ini saya didatangi dengan banyak maklumat 'pemasaran' produk dan khidmat. Tidak kiralah dalam bentuk SMS, email, brochures/flyers mahupun dari media cetak dan elektronik.
Aneh juga, walaupun iklan dan maklumat ini berlambak di pasaran, banyak yang sebenarnya bukan menjadi satu kerperluan yang hakiki bagi saya secara peribadi.
Saya setuju dengan cara pengiklanan yang ada sekarang. Cuma, apa yang membimbangkan saya adalah sikap dan etika seorang 'pelanggan'. Ramai di antara kita tidak dapat membezakan antara sesuatu yang diklasifikasikan sebagai keperluan dan keinginan.
Pelanggan yang bijak perlu tahu menilai yang mana lebih penting dan perlu diutamakan pada satu-satu masa. Sehingga kini, kita masih dihujani dengan pelbagai berita mengenai bagaimana ramai rakyat Malaysia dan dunia amnya yang mengalami 'krisis ekonomi' yang agak teruk.
Penggunaan kad kredit yang berlebihan serta tidak terkawal juga adalah antara faktor mengapa perkara seumpama ini berlaku. Secara amnya, saya tidak menyangkal akan kepentingan dan keperluan mempunyai 'kad kredit' Walaubagaimanapun, persoalan tentang kebijaksanaan untuk mengendalikan penggunaanyan adalah sesuatu yang lebih utama.
Pemegang kad kredit sebenarnya mempunyai beberapa kelebihan yang tersendiri. Ini termasuklah mendapatkan kemudahan perbelanjaan secara selamat tanpa perlu menyimpan banyak wang tunai dalam satu-satu masa. Bagi mereka yang bijak menguruskan kewangan, kad kredit dapat membantu mereka mengawal pengaliran perbelanjaan tunai.
Walaubagaimanpun, pemegang kad kredit juga terdedah dengan kemungkinan bebelanja dengan melampau tanpa disedari. Ini jelas terbukti dengan pertambahan bilangan individu yang menghadapi masalah pembayaran akibat menggunakan kad kredit secara berlebihan.
Sebenarnya, walau apa pun yang kita lakukan kesederhanaan adalah amat penting. Antara keperluan dan keinginan perlu ada batas yang jelas dalam kamus hidup anda!!
Salam berpena,
NORAMINAH OMAR
YM: aroma_om
SKYPE: noraminah omar
http://www.noraminahomar.wordpress.com/
http://www.noraminahomar.blogspot.com/
www.myvemma.com/noraminah
www.vemmabuilder/647874305
20 June 2009
Akhir-akhir ini saya didatangi dengan banyak maklumat 'pemasaran' produk dan khidmat. Tidak kiralah dalam bentuk SMS, email, brochures/flyers mahupun dari media cetak dan elektronik.
Aneh juga, walaupun iklan dan maklumat ini berlambak di pasaran, banyak yang sebenarnya bukan menjadi satu kerperluan yang hakiki bagi saya secara peribadi.
Saya setuju dengan cara pengiklanan yang ada sekarang. Cuma, apa yang membimbangkan saya adalah sikap dan etika seorang 'pelanggan'. Ramai di antara kita tidak dapat membezakan antara sesuatu yang diklasifikasikan sebagai keperluan dan keinginan.
Pelanggan yang bijak perlu tahu menilai yang mana lebih penting dan perlu diutamakan pada satu-satu masa. Sehingga kini, kita masih dihujani dengan pelbagai berita mengenai bagaimana ramai rakyat Malaysia dan dunia amnya yang mengalami 'krisis ekonomi' yang agak teruk.
Penggunaan kad kredit yang berlebihan serta tidak terkawal juga adalah antara faktor mengapa perkara seumpama ini berlaku. Secara amnya, saya tidak menyangkal akan kepentingan dan keperluan mempunyai 'kad kredit' Walaubagaimanapun, persoalan tentang kebijaksanaan untuk mengendalikan penggunaanyan adalah sesuatu yang lebih utama.
Pemegang kad kredit sebenarnya mempunyai beberapa kelebihan yang tersendiri. Ini termasuklah mendapatkan kemudahan perbelanjaan secara selamat tanpa perlu menyimpan banyak wang tunai dalam satu-satu masa. Bagi mereka yang bijak menguruskan kewangan, kad kredit dapat membantu mereka mengawal pengaliran perbelanjaan tunai.
Walaubagaimanpun, pemegang kad kredit juga terdedah dengan kemungkinan bebelanja dengan melampau tanpa disedari. Ini jelas terbukti dengan pertambahan bilangan individu yang menghadapi masalah pembayaran akibat menggunakan kad kredit secara berlebihan.
Sebenarnya, walau apa pun yang kita lakukan kesederhanaan adalah amat penting. Antara keperluan dan keinginan perlu ada batas yang jelas dalam kamus hidup anda!!
Salam berpena,
NORAMINAH OMAR
YM: aroma_om
SKYPE: noraminah omar
http://www.noraminahomar.wordpress.com/
http://www.noraminahomar.blogspot.com/
www.myvemma.com/noraminah
www.vemmabuilder/647874305
Comments
Post a Comment