Ini adalah sambungan daripada artikel sebelumnya.
Selepas 3 atau 6 bulan beroperasi, kita akan nampak rentak bisnes kita ini. Ada pula sesetengah bisnes memerlukan 12 bulan untuk kita mula memahami setiap 'cycle' musim bisnes secara unik.
Pada masa ini, penting untuk kita pastikan PENGURUSAN KEWANGAN dijalankan dengan baik.
1. Ada akaun bank atas nama bisnes enterprise.
2. Semua wang masuk dalam akaun bisnes enterprise itu.
3. Semua transaksi ada rekod.
a. Wang masuk, mesti ada rekod invoisnya. Mesti ada rekond bank innya.
b. Wang keluar, mesti ada rekod invois atau sebut harga daripada pembekal. Mesti ada rekod bayarannya.
c. Penggunaan wang-wang lain mesti ada lejarnya.
4. Semua rekod difailkan.
Ramai rakan pengusaha yang menjalankan bisnes dengan lesen enterprise, akan mula nampak potensi dan peluang dalam bisnesnya itu. Pada masa itu, kita akan memerlukan bantuan yang diberinama STAF.
Ya. Bisnes kita sudah mula memerlukan pekerja supaya dapat memenuhi keperluan bisnes yang makin naik.
Apabila mula mengambil pekerja, meskipun seorang, mulalah mendaftarkan bisnes di KWSP dan SOCSO. Yang ini, memang ada akta mereka sendiri.
Sekiranya staf yang diambil adalah separuh masa atau freelance dan jam bekerja kurang daripada 35 jam seminggu, bolehlah ambil keputusan tidak mendaftar.
Namun, sekiranya memang sudah mula ambil pekerja full time, walau seorang, mulalah praktiskan amalam pengurusan perniagaan dengan betul.
Dalam situasi ini, ramai juga yang mengambil pendekatan membawa masuk rakan kongsi supaya memudahkan kerja. Dalam bisnes dengan lesen enterprise, boleh sahaja kita bawa masuk rakan kongsi baru.
Boleh rujuk artikel sebelum ini.
Selepas 3 atau 6 bulan beroperasi, kita akan nampak rentak bisnes kita ini. Ada pula sesetengah bisnes memerlukan 12 bulan untuk kita mula memahami setiap 'cycle' musim bisnes secara unik.
Pada masa ini, penting untuk kita pastikan PENGURUSAN KEWANGAN dijalankan dengan baik.
1. Ada akaun bank atas nama bisnes enterprise.
2. Semua wang masuk dalam akaun bisnes enterprise itu.
3. Semua transaksi ada rekod.
a. Wang masuk, mesti ada rekod invoisnya. Mesti ada rekond bank innya.
b. Wang keluar, mesti ada rekod invois atau sebut harga daripada pembekal. Mesti ada rekod bayarannya.
c. Penggunaan wang-wang lain mesti ada lejarnya.
4. Semua rekod difailkan.
Ramai rakan pengusaha yang menjalankan bisnes dengan lesen enterprise, akan mula nampak potensi dan peluang dalam bisnesnya itu. Pada masa itu, kita akan memerlukan bantuan yang diberinama STAF.
Ya. Bisnes kita sudah mula memerlukan pekerja supaya dapat memenuhi keperluan bisnes yang makin naik.
Apabila mula mengambil pekerja, meskipun seorang, mulalah mendaftarkan bisnes di KWSP dan SOCSO. Yang ini, memang ada akta mereka sendiri.
Sekiranya staf yang diambil adalah separuh masa atau freelance dan jam bekerja kurang daripada 35 jam seminggu, bolehlah ambil keputusan tidak mendaftar.
Namun, sekiranya memang sudah mula ambil pekerja full time, walau seorang, mulalah praktiskan amalam pengurusan perniagaan dengan betul.
Dalam situasi ini, ramai juga yang mengambil pendekatan membawa masuk rakan kongsi supaya memudahkan kerja. Dalam bisnes dengan lesen enterprise, boleh sahaja kita bawa masuk rakan kongsi baru.
Boleh rujuk artikel sebelum ini.
Comments
Post a Comment