Skip to main content

Hal Pengurusan ASAS Bisnes dengan Lesen Enterprise - Bahagian 2

Ini adalah sambungan daripada artikel sebelumnya.


Selepas 3 atau  6 bulan beroperasi, kita akan nampak rentak bisnes kita ini. Ada pula sesetengah bisnes memerlukan 12 bulan untuk kita mula memahami setiap 'cycle' musim bisnes secara unik.

Pada masa ini, penting untuk kita pastikan PENGURUSAN KEWANGAN dijalankan dengan baik.

1. Ada akaun bank atas nama bisnes enterprise.

2. Semua wang masuk dalam akaun bisnes enterprise itu.

3. Semua transaksi ada rekod.

a. Wang masuk, mesti ada rekod invoisnya. Mesti ada rekond bank innya.
b. Wang keluar, mesti ada rekod invois atau sebut harga daripada pembekal. Mesti ada rekod bayarannya.
c. Penggunaan wang-wang lain mesti ada lejarnya.

4. Semua rekod difailkan.


Ramai rakan pengusaha yang menjalankan bisnes dengan lesen enterprise, akan mula nampak potensi dan peluang dalam bisnesnya itu. Pada masa itu, kita akan memerlukan bantuan yang diberinama STAF.

Ya. Bisnes kita sudah mula memerlukan pekerja supaya dapat memenuhi keperluan bisnes yang makin naik.

Apabila mula mengambil pekerja, meskipun seorang, mulalah mendaftarkan bisnes di KWSP dan SOCSO. Yang ini, memang ada akta mereka sendiri.

Sekiranya staf yang diambil adalah separuh masa atau freelance dan jam bekerja kurang daripada 35 jam seminggu, bolehlah ambil keputusan tidak mendaftar.

Namun, sekiranya memang sudah mula ambil pekerja full time, walau seorang, mulalah praktiskan amalam pengurusan perniagaan dengan betul.

Dalam situasi ini, ramai juga yang mengambil pendekatan membawa masuk rakan kongsi supaya memudahkan kerja. Dalam bisnes dengan lesen enterprise, boleh sahaja kita bawa masuk rakan kongsi baru.

Boleh rujuk artikel sebelum ini.

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL