Skip to main content

Mengurus Emosi Sendiri

Dalam kehidupan ada banyak perkara yang berlaku.
Ada yang positif dan ada yang negatif. Apa pun yang datang cabaran terbesar datang dari dalam diri kita sendiri. Banyaknya begitu.

Nah, ada masanya kita punya terlalu banyak tugas dan kerja.
Ada pula masnaya kita risau apabila tidak ada satu pun perkara yang boleh kita buat.
Kemudian, adakalanya hanya dengan sepatah perkataan yang kita dengan menyebabkan hati kita gusar dan tidak tenang.

Perasaan dan emosi sendiri adalah antara yang laing sukar untuk diurus.
Namun, tidaklah pula mustahil untuk kita jalankannya.

Sama ada lelaki atau perempuan, semuanya mempunyai emsi selagi mana kita ini digelar manusia.
Saya sedang belajar dan terus belajar.

Nota ini saya jadikan salah satu posting di atas kanvas ini berdasarkan situasi dan pengalaman sendiri.
Kita manusia, tidak lari dari iri dan sangsi.
Kita mahu berjaya dan mencapai apa yang dicita.

Lalu, banyak pelajaran dalan kehidupan berulang dan adakalanya sama.
Ya. Cabaran hidup adalah biasa.
bagaimana kita menjalaninya dan menanganinya adalah apa yang membezakan kita.


Mengurus emosi juga adalah satu sketsa hidup yang berulang dan berterusan. Cara dan gaya mengurusnya mungkin berbeza dengan suasana dan keadaan diri semasa.
Maka apa yang ada, sengaja saya catatkan disini.

Megunrus emosi diri dengan gaya sendiri melaui ajaran dari para guru yang bestari.

1. Selesaikan masalah orang lain untuk menyelesaikan masalah sendiri.

Ya. Semasa kita dilanda masalah, pada waktu itulah kita mula sibuk mencari penyelesaian untuk masalah kita itu. Penyelesaian yang terbaik biasanya datang dengan sendiri apabila kita menyelesaikan dan membantu orang menyelesaikan masalah mereka.

Sesekali, saya juga agak keras orangnya. Tidak mahu melalukan kerja dan tugasan orang lain. Namun, pada masa yang sama, ada keperluan untuk kita membantu. Maka, bantulah orang lain. Nescaya bantuan juga akand atang kepada kita.

2. Fokuskan kepada penyelesaian dan pelan tindakan.

Apabila bercakap tentang masalah dan isu ianya tidak akan tamat.
Namun, fokus kepada penyelesaian dan apa yang perlu dilakukan mestilah menjadi agenda utama.

Selepas setiap 10 minit perbincangan, tanyakan semula.Maka, apakah tindakan kita selepas ini?
Dengan sendirinya, hentam-menghentam dan salah-menyalahkan sesama sendiri akan terhenti.

Tanyakan juga setiap 30 minit. Apakah tindakan susulan yang kita boleh buat?
Ini juga akan memberhentikan semua spekulasi dan syak wasangka yang disulami dengan gosip dan kata-mengata.

3. Bertemu dan bercakap-cakap dengan mereka yang positif dan datang dari latar belakang yang berbeza.

Apabila menghadapi situasi tertentu yang agak menekan, keluarlah. Keluar dari suasana itu agar kita mendapat idea dan pandangan baru.

Bertemu dan bercakap-cakap dengan mereka yang tidak sama bisnes dan latar belakang kerjaya. Lihat Semula perkara yang merunsingkan itu dari sudut pandang yang berbeza. Apabila bercakap itu, bukanlah kita mahu mengharapkan penyelesaian daripada individu berkenaan.

Sekadar berkongsi pengalaman dan pendangan yang akhirnya kita sendiri yang mesti bertanggungjawab kepada keputusan yang kita buat. Itu saja.

4. Rahsiakan apa yang perlu, tahan rasa untuk bercerita.

Ramai juga antara kita yang selalu seronok dan suka berkongsi cerita dan berita gembira dengan rakan yang lain. Hakikatnya, ada berita yang perlu disimpan. Ada perkara yang tiak perlu dibincangkan dikhalayak ramai.

Maka, keprihatinan dan kepekaan kita dalam berkongsi hal dan perkara akan dapat mengurangkan masalah yang dijana sendiri oleh kita tanpa sedar.

Rahsiakan apa yang perlu. Kongsikan apa yang penting.
Dalam bisnes, ada strategi yang perlu dikongsikan. Ada berita yang perlu disebarkan.

Dalam kehidupan peribadi, ada  jalan yang perlu kita lalui sendirian. Ada peristiwa yang perlu kita raikan.


4. Persoalan diri dan hati, semak semula keadaan duduknya diri.

Kita tidak dapat lari dari keperluan rohani dan pembangunan diri.
Yang jauh didekatkan.
Yang dekat ditambahkan kemesraan.

Hakikat perhubungan manusia, memang memerlukan tuhan.

.

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL