Skip to main content

Fasa Bisnes : Cabaran yang tersembunyi.


*Artikel ini dibenarkan untuk disiarkan semula dalam mana-mana media cetak dengan memaparkan biodata ringkas penulis.

Proses pembangunan bisnes mengambil masa yang berbeza bagi bisnes yang berbeza. Bergantung kepada industri dan sektor bisnes. Usahawan yang berjaya adalah mereka yang bijak dan cekal membawa misi dan hala tuju bisnes dengan tepat.

Meskipun bakat dan kebolehan menjadi asset utama, kebolehan usahawan untuk melalui proses pembangunan tidak menjamin bisnes itu berjaya melalui fasa kelangsungan bisnes. Fasa ini juga dikenali sebagai fasa ‘survival’.

Fasa pembangunan dan kelangsungan bisnes memerlukan dua kemahiran pengurusan yang berbeza.

Sebagai contoh, usahawan yang berusaha membangunkan bisnes jualan nasi lemaknya pada 6 bulan yang pertama akan lebih fokus kepada proses menarik minat pelanggan membeli dan mencuba nasi lemaknya itu. Beliau mungkin akan memikirkan cara-cara promosi dan meningkatkan ‘visibility’ gerai beliau.

Tetapi, apabila sudah memasuki 6 bulan yang kedua, beliau akan mula melihat kepada pertambahan servis di gerai nasi lemak beliau. Hinggakan ada sebahagian gerai nasi lemak biasa mula menambah menu dengan pelbagai kuih tambahan.

Seterusnya, ada juga kemungkinan beliau menambahkan jenis perkhidmatan. Ini mungkin terhasil dengan adanya penambahan tempat duduk untuk pelanggan yang mahu menghabiskan hanya 5-10 minit bagi menikmati sarapan ringkas.  Makan sebungkus nasi lemak dan secawan kopi.

Masuk tahun seterusnya dalam perniagaan, beliau perlu pula merancang bagaimana mahu memastikan perniagaannya bertahan. Sama ada beliau mahu meneruskan operasi dengan skala berkembang atau dengan cara yang lain.

Ada yang memilih untuk meninggalkan perniagaan itu dan menceburi perniagaan yang lain dengan pengalaman dan modal terkumpul. Ada juga yang mahu meneruskan kelangsungan perniagaan dengan memperkenalkan konsep ‘gerai nasi lemak’ yang unik.

Fasa kelangsungan bisnes juga melihat banyak usahawan yang menerokai bidang yang berbeza. Ada juga yang dilihat menamatkan sahaja penglibatan mereka dalam dunia bisnes.

Tidak kira apa juga saiz perniagaan yang sedang dijalankan, seorang usahawan yang mempunyai kemahiran dan bakat amat memerlukan rakan niaga yang kuat untuk memastikan kelangsungan bisnes dan dirinya sendiri dalam dunia bisnes.

Rakan niaga ini bukanlah mereka yang memberikan bantuan kewangan sahaja. Mereka adalah orang yang memberikan sumbangan melalui kepakaran tersendiri kepada bisnes itu.

Rakan niaga yang pakar ini adalah termasuk penasihat undang-undang, perancang strategi bisnes, pakar akaun dan kewangan serta pakar pembangunan bisnes.

Mengetahui fasa bisnes menjadi kunci utama kepada pengetahuan tentang kemahiran mengurus yang sesuai dan diperlukan bagi setiap usahawan. Ia amat berbeza bagi setiap usahawan meskipun mereka berada di dalam industri dan sektor perniagaan yang sama.

Secara ringkasnya, beberapa rahsia tersembunyi dalam cabaran bisnes yang perlu didalami oleh usahawan adalah:
1.     Mengenalpasti fasa perniagaan.
2.     Mengukuhkan kemahiran mengurus perniagaan mengikut fasa perkembangan bisnes.
3.     Membina jaringan rakan niaga yang mantap.

 -Noraminah Omar, penulis tetap di www.noraminahomar.com yang juga seorang penulis buku cerita kanak-kanak, "Little Froggie Series". Bertugas sepenuh masa sebagai Naib Presiden (Sistem & Prosedur), ABS Holdings Sdn Bhd.


Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL