Sebagai seorang guru pra-sekolah, saya sering mengingatkan diri saya agar selalu bersabar, tenang dan bijak dalam mengambil sebarang keputusan apabila berhadapan dengan karenah anak-anak.
Malah, apabila berhadapan dengan ibu bapa, ia memerlukan tenaga dan ketahanan emosi yang lebih tinggi.
Malah, apabila berhadapan dengan ibu bapa, ia memerlukan tenaga dan ketahanan emosi yang lebih tinggi.
Antara tugas utama sebagai seorang guru adalah memberikan pengalaman pembelajaran yang terbaik untuk anak-anak. Tidak hanya memenuhi kemahuan ibu bapa, tetapi yang lebih utama adalah kepentingan anak-anak dalam proses pembelajaran.
Anak-anak perlu diberikan ruang untuk bertanya, peluang untuk ekspresi diri dan belajar dari kesilapan adalah antara proses pembelajaran semulajadi yang perlu diberikan perhatian.
Anak-anak diajar untuk saling hormat menghormati, meminta izin untuk menggunakan barang rakan atau jika mahu ke tandas. Mereka juga diajar untuk berkongsi dan memohon maaf jika melakukan kesalahan.
Bercakap benar dan bertutur dengan baik juga menjadi salah satu tatacara berkomunikasi. Yang penting, mereka diberikan peluang untuk ekspresi diri dan ditunjukkan cara yang betul untuk menyatakan yang mereka sedih, marah atau kecewa.
Anak-anak diajar untuk menjaga kebersihan, mengemas semula alat permainan, menyimpan semula semua buku dan alat tulis apabila selesai menggunakannya.
Malah, mereka diajar untuk memastikan tandas bersih semula setiap kali selepas mereka gunakan!
Malah, mereka diajar untuk memastikan tandas bersih semula setiap kali selepas mereka gunakan!
Apa yang mereka pelajari bukan setakat a,b, c dan 1,2,3, tetapi mereka belajar untuk menjadi manusia yang berguna dan berwibawa.
Anak-anak ini belajar berkongsi dan bergembira bersama kawan sambil menyanyi. Pada masa yang sama, mereka belajar apa itu sebutan, apa itu bahasa dan apa itu rima semasa menyanyi.
Tidak kira sama ada bahasa Melayu atau Inggeris, pembentukan frasa dan tatabahasa, amat mudah untuk diingat apabila mereka menyanyi dan belajar dengan gembira.
Tidak kira sama ada bahasa Melayu atau Inggeris, pembentukan frasa dan tatabahasa, amat mudah untuk diingat apabila mereka menyanyi dan belajar dengan gembira.
Sambil menyanyi, anak-anak juga bermain. Permainan dalam kumpulan dan individu mempunyai cara dan input tersendiri apabila diolah dengan baik oleh guru. Mereka belajar menjadi ketua, menjadi pengikut.
Mereka berlatih bagaimana mahu menegur ketua yang salah dan bagaimana mahu mengatur pengikut, agar faham dan boleh mengikut peraturan semasa bermain. Mereka belajar bekerjasama dan saling memahami.
Yang penting, mengaku salah dan mohon maaf pada tempatnya!
Yang penting, mengaku salah dan mohon maaf pada tempatnya!
******************
Namun kini, apabila mereka dewasa, ruang untuk ekspresi diri amat terbatas. Apabila melakukan kesalahan bukan lagi dianggap sebagai proses pembelajaran. Mereka dianggap bodoh.
Apabila mereka mula berkumpul dan berorganisasi, banyak benar pantang larang. Bimbang jika mereka ini menjadi kumpulan yang menentang dan mahu menjatuhkan.
Apabila mereka dewasa, memasuki dan meneroka alam kerjaya, mereka tidak lagi boleh belajar sambil bernyanyi. Semuanya perlu ada gaya, rupa dan agenda.
Pada kebanyakan masa, kawan untuk bertegur sapa dan bermain bersama hanya akan muncul apabila punya niaga, wang dan gaya.
Undang-undang dan peraturan, ada kalanya nampak keterlaluan. Sehingga minda yang dulunya berkembang dengan idea, terbantut begitu sahaja.
Dalam perbincangan, tanpa majoriti akhirnya autoriti juga yang akan mengambil kuasa.
Apabila mereka bersuara lantang menyampaikan apa yang difikir benar, mereka diminta untuk diam..atau kelak masa depan akan kelam!
Ini adalah realiti dunia. Siapa yang sanggup melaluinya pasti akan berjaya, insyaallah.
Ini adalah realiti dunia. Siapa yang sanggup melaluinya pasti akan berjaya, insyaallah.
Sebagai seorang guru, saya sekali lagi mahu berpesan (juga pesan pada diri). Belajar adalah untuk berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat. Bukan setakat mencecahkan kaki ke pusat pengajian tinggi dan berhenti setakat itu.
Dari sekarang, berhentilah memandang kepada keputusan peperiksaan semata-mata, lihatlah pada pencapaian akademik yang seimbang dan perkembangan keperibadian anak sebagai seorang individu yang bebas, mempunyai kebolehan dan kelebihan tersendiri.
Kita sebagai orang dewasa, membantu untuk mereka mencapai kebolehan dan potensi maksimum diri. Bukan hanya untuk memenuhi ego dan impian kita sebagai ibu bapa!
Comments
Post a Comment