Skip to main content

Kisahnya : Kahwin Lambat

Baru-baru ini, banyak pihak menyuarakan kebimbangan wanita yang lambat berkahwin. Malah ada juga banyak spekulasi yang dilontarkan kepada mereka yang lambat kahwin.

Drama dan kisah kehidupan yang dipaparkan dalam media semasa juga banyak yang menyentuh perkara ini.

Secara peribadi saya menghormati keputusan setiap wanita yang tidak mahu berkahwin atau kahwin lambat.

Bukan saya menyokongnya, tetpai saya menghormati mereka yang mepunyai sebab tertentu untuk tidak kahwin. Jika ditanya, pasti saya akan menggalakkan mereka berkahwin!

Beberapa perkara yang saya lihat dan dengar sendiri tentang sebab mengapa mereka tidak berkahwin dan dari pemerhatian saya:

1. Mempunyai banyak pengalaman buruk bersama lelaki

Pengalaman yang saya maksudkan tidak hanya melibatkan pengalaman perbadi. Pengalaman ini termasuklah melihat apa yang terjadi pada rakan atau ahli keluarga, malah masyarakat sekeliling.

Ada pengalaman yang menyebabkan seseorang itu menjadi 'fobia' dan takut untuk menjalinkan hubungan serius bersama mana-mana lelaki.

Pada kebanyakan masa wanita ini merasakan hidup sendirian lebih bermakna daripa hidup bersama lelaki durjana!

2. Terlalu banyak masa bekerja dan tidak empunyai masa bersosial

Saya bertemu ramai juga kenalan yang banyak menghabiskan masa lampau bekerja sehingga tidak mempunyai masa untuk bersosial dan tidak mempunyai kenalan lelaki. Ada antara mereka yang bekerja pelbagai 'syif' seperti di kilang-kilang, malah ada juga mereka yang bekerja sebagai profesional yang terlalu komited dengan kerjaya.

Kekurangan masa yang memberikan mereka lebih masa untuk menaiki tangga kecemerlangan dalam bekerjaya adakalanya menyebabkan mereka tidak dilihat sebagai calon yang sesuai sebagai isteri pada mata ramai lelaki.

3. Sikap atau tingkah laku wanita tersebut yang menyebabkan lelaki agak menjauhan diri

Ada beberapa wanita yang saya temui agak kasar dan sentiasa bersuara lantang apabila menyuarakan pendapat dan pendirian mereka mesipun dalam keadaan yang santai. Malah, ada juga antara teman saya, yang saya sering menegur beliau supaya tidak terlalu keras apabila berbual bicara.

Pada kebanyakan masa, ramai lelaki tidak gemar dan tidak berani untuk lebih rapat dengan wanita yang tidak menunjukkan sikap 'lemah lembut' atau sifat sebagai seseorang yang boleh menjadi 'follower'.

4. Jodoh yang datang tidak solo

Senario ini adalah yang paling kerap saya jumpa. Ramai wanita yang bertemu dengan lelaki yang mereka sukai dan hanya mendapat tahu bahawa mereka telah beristeri apabila sudah berkwan agak lama. Ini banyak yang terjadi dikalangan mereka yang berumur 25 dan ke atas.

Saya sendiri tidak pasti mengapa, tetap yang enjadi persoalan, ramai lelaki juga terus melayan wanita ini tanpa mengakui bahawa mereka sudah beristeri...

5. Tidak dapat melupakan CINTA pertama

Ini jarang saya jumpa, tetapi ada juga wanita yang tidak mahu langsung berkenalan dengan lelaki lain selain daripada cinta pertamanya!

Banyak juga yang berjaya mengatasi masalah ini, tetapi mereka mengambil masa yang lama...

Apabila wanita lambat berkahwin, saya perhatikan mereka:

1. Lebih banyak mengalami masalah kesihatan pada usianya

Pada peringkat seawal usia 36 ke atas, saya lihat ramai kawan saya yang masih bujang sudah mula mengalami maslah tulang dan pendengaran. Memahni keadaan ini, sya boleh memahami beberapa kesan dan iplikasi yang terpaksa mereka harungi apabila berada dalam alam pekerjaan yang mana ramai rakan sekerja tidak boleh memahainya.

2. Emosi yang agak sukar ditelah

Perubahan emosi yang tidak enentu juga sering berlaku. Jadi tahap kesabaran yang tinggi amatlah perlu bagi wanita yang lewat berkahwin dan mereka yang berada di sekelling. Malah apa jua perbincangan yang melibatkan emosi dan perasaan perlu dilakukan dengn waspada.

******************

Kahwin lambat bagi saya tidak terjadi begitu sahaja. Ia selalunya mempunyai banyak faktor yang hanya diketahui oleh individu berkenaan.

Ada ramai wanita yang memang berusaha untuk mendapatkan jodoh yang baik pada masanya. Tidak terlalu awal dan tidak terlalu lewat.

Tetapi, apa yang penting ia semua adalah kehendak dan ketentuan ALLAH. Usaha kita sekalipun 99%, 1% adalah masih ditanganNYA.

Bersangka baiklah pada mereka yang berkahwin lambat dan terimalah jodoh yang ditentukan, insyaallah.

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL