Mendengar sebutan seorang ustaz tentang RAMADHAN yang penuh dengan rahmah, maghfirah dan barakah, saya teringat kisah seorang rakan yang menghadapi masalah berdepan dengan seorang pelanggan.
Kisahnya, rakan saya ini menjalankan perniagaan berbentuk perkhidmatan.
Tidak mahulah saya sebutkan disini secara terperinci.
Apa yang penting, pelanggannya ini mempunyai 'expectation' yang agak tinggi, menyebabkan beliau tidak puas hati dengan rakan saya.
Akibat penjelasan yang tidak tepat dari pekerjanya, rakan saya menanggung akibat apabila pelanggannya ini tadi mengecamnya dalam tulisan artikel yang disiarkan secra 'on-line'.
Setelah beberapa bulan berlalu, beliau cuba menghubungi semula palanggannya untuk memohon agar kecamannya itu tidak lagi disiarkan memandangkan isu terbabit telah selesai dan ia adalah salah faham yang harus diterima oleh kedua-dua belah pihak. Malahan proses penambahbaikan sudah pun dilakukan.
Maklumlah, rakan saya bersalah kerana tidak memastikan pekerjanya memberikan penjelasan tepat.
Manakala pelanggan itu tadi bersalah juga kerana bercakap kasar dan tidak mahu mendengar penjelasan yang betul dari kedua-dua pihak.
Terkenangkan kembali tentang kehebatan RAMADHAN ini, saya sarankan pada rakan saya tadi, MOHON dan PINTALAH pada ALLAH, agar perkara itu mendapat jalan penyelesaiannya.
Kadangkala ianya akan datang dari sumber dan bantuan yang tidak disangka-sangka.
Walau apapun, peringatan kepada saya dan semua, berilah kemaafan kerana ALLAh itu sifatnya 'pemaaf'. Mengapa pula kita sebagai hambanya mahu 'lebih angkuh' dari ALLAH dengan tidak memberi kemaafan?
Kisahnya, rakan saya ini menjalankan perniagaan berbentuk perkhidmatan.
Tidak mahulah saya sebutkan disini secara terperinci.
Apa yang penting, pelanggannya ini mempunyai 'expectation' yang agak tinggi, menyebabkan beliau tidak puas hati dengan rakan saya.
Akibat penjelasan yang tidak tepat dari pekerjanya, rakan saya menanggung akibat apabila pelanggannya ini tadi mengecamnya dalam tulisan artikel yang disiarkan secra 'on-line'.
Setelah beberapa bulan berlalu, beliau cuba menghubungi semula palanggannya untuk memohon agar kecamannya itu tidak lagi disiarkan memandangkan isu terbabit telah selesai dan ia adalah salah faham yang harus diterima oleh kedua-dua belah pihak. Malahan proses penambahbaikan sudah pun dilakukan.
Maklumlah, rakan saya bersalah kerana tidak memastikan pekerjanya memberikan penjelasan tepat.
Manakala pelanggan itu tadi bersalah juga kerana bercakap kasar dan tidak mahu mendengar penjelasan yang betul dari kedua-dua pihak.
Terkenangkan kembali tentang kehebatan RAMADHAN ini, saya sarankan pada rakan saya tadi, MOHON dan PINTALAH pada ALLAH, agar perkara itu mendapat jalan penyelesaiannya.
Kadangkala ianya akan datang dari sumber dan bantuan yang tidak disangka-sangka.
Walau apapun, peringatan kepada saya dan semua, berilah kemaafan kerana ALLAh itu sifatnya 'pemaaf'. Mengapa pula kita sebagai hambanya mahu 'lebih angkuh' dari ALLAH dengan tidak memberi kemaafan?
Comments
Post a Comment