Skip to main content

Apabila anda berniaga untuk wang...

Salam.

Pernah saya nyatakan bahawa saya juga merupakan seorang usahawan. Saya meletakkan diri saya dalam kategori usahwan kecil-kecilan yang amat berminat untuk berniaga tetapi tidak mempunyai kemampuan yang tinggi untuk mencipta perniagaan baru.

Kerana dengan lebih tepat, saya suka berniaga kerana saya suka menelusuri hidup bersama dengan sekelompok manusia yang lain. Saya suka meluangkan masa bersama orang lain.

Saya secara peribadi lebih berminat dengan puisi, hasil karya pendek dan amat gemar membaca pengalaman dan perkongsian pendapat bersama yang lain. Saya suka 'mengajar' dan berkongsi pengalaman dengan yang lain.

Pun begitu, saya sentiasa cuba mencari jalan terbaik untuk mengajar, berkongsi pengalaman dan juga hobi saya sebagai seorang yang suka kepada karya penulisan.

Setelah beberapa tahun bergelar 'cikgu' saya rasa sudah tiba masanya saya berkongsi pengalaman dengan guru lain berdasarkan pengalaman saya yang sedkit ini...

Lama-kelamaan, saya mendapati bahawa ada ruang untuk berkembang dalam bidang yang saya ceburi untuk menambahkan kualiti hidup dengan menjadi usahawan muslim. Bukankah perniagaan dan berniaga secara jujur sudah dijanjikan balasan dan darjat yang tinggi dalam agama? Sangat jelas bukan?

Saya mengumpulkan kekuatan sekian lama terpendam. Dengan sokongan suami tercinta, dan juga kerjasama seluruh ahli keluarga, saya bulatkan tekad untuk menawarkan diri menjadi penjana pertama perniagaan dalam industri pendidikan kanak-kanak.

Puas saya cuba meyakinkan 'bos' yang saya sudah bersedia dan sanggup mengharungi dugaan dalam perniagaan.

Namun, mungkin masa belum tiba untuk saya. Dua tahun selepas saya menjaga perusahaan perniagaan 'bos' di cawangannya, akhirnya rezeki saya tiba. Tidak sia-sia penantian dan pengorbanan masa untuk menngumpulkan pengalaman dan menimba pengetahuan dalam perniagaan dalam industri pendidikan.

Saya masih ingat lagi...soalan yang saya tanyakan pada diri sendiri.

"Niat nak buka sekolah ni, nak kaya ke apa?"
"Tak, buka sekolah sebab saya suka nak buat. Saya rasa dah tiba masa saya tingkatkan diri dengan memiliki satu. Ada rezeki, insyaallah. Kalau nak betul nak kaya, saya kena buka bisnes lain. Tapi, saya rasa ini yang saya suka nak buat dan saya nak buat!"

"Boleh berjaya?"
"Asalkan saya tak jatuh miskin dan dapat hidup sederhana macam biasa, dah memadai."

"Kalau gagal?"
"Tak pernah terlintas perkataan tu. Saya yakin berjaya. Tapi saya akan bersedia untuk itu. Mana ada kejayaan datang bergolek. Kalau nak senang saja...bukan makhluk Allah namanya. Beriman, pasti diuji!"

"Pandai ke nak uruskan duit? Sanggup ambik risiko?"
"Yakin, usaha dan tawakkal"

Berniaga untuk apa? Berniaga untuk siapa? Berniaga yang bagaimana?

Apabila anda berniaga untuk wang, wanglah hasilnya.
Apabila anda berniaga demi membantu keluarga, bantuan kepada keluargalah hasilnya.
Apabila anda berniaga kerana nama, 'glamour'lah anda.
Apabila anda berniaga agar terbukti anda berrjaya, berjayalah anda.
Apabila anda berniaga sekadar kepuasan diri, akan puaslah anda.
Apabila berniaga kerana ALLAH dan ISLAM, berjayalah anda dunia dan akhirat! Amin!!


Salam perjuangan,

Noraminah Omar
Call/text: +6013.380.8831
YM: aroma_om
SKYPE: Noraminah Omar
http://www.noraminahomar.wordpress.com/
http://www.geniusauladdamansara.blogspot.com/
http://www.geniusactivekidz.blogspot.com
www.vemmabuilder.com/647874305

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL