Skip to main content

Cara saya tidak sama. Jadi?

Assalamualaikum.

Kawan-kawan pembaca yang saya hargai. 

Benarlah membaca itu membawa kebaikan. Maka bacalah. 
Benarlah perkongsian itu membawa kebahagiaan. Maka berkongsilah. 
Benarlah cerita itu memberi pengajaran. Maka berceritalah!

Kandungan blog ini, kebanyakannya adalah cerita kehidupan dan cerita perjalanan seorang pemerhati yang melihat dan meneliti. Adakalanya, situasi dan suasana dianalisa dan adakalanya, ia berlalu dengan pengalaman peribadi yang tercerna tanpa tertulis dengan sebarang kata.

Ada yang suka membaca tulisan di blog ini kerana suka membaca. 
Ada yang membaca blog ini kerana ia satu hobi untuk 'blog walking'. 
Ada juga yang membaca 'blog' ini kerana mereka seolah-olah sedang bersama saya 'bermonolog'. 
Ada yang membacanya tanpa sebarang sebab pun!
(Ini adalah maklumbalas pembaca ya. ^_^)

Saya menulis untuk memastikan cerita hidup yang saya lalui tercatat untuk saya selusuri kembali. Saya tidak mempunyai memori dan daya ingatan yang hebat. 

Jadi, saya harus rajin mencatat. Catatan ini kelak, bakal menjadi bacaan semula untuk saya. Maka, saya mahu juga anak-anak saya mendapat peluang menelusuri pemikiran dan emosi saya apabila mereka dewasa kelak.

Saya perlu terus mengasah minda. Umur tidak akan menjadikan manusia semakin lemah begitu sahaja. Ia menjadikan manusia bertambah tabah. Saya perlu melakukan apa yang saya tahu. 

Minda saya hanya akan lebih bergerak aktif dengan pengulangan 10 kali ganda. Jadi, saya banyak melakukan pengulangan dan memerlukan lebih masa untuk mendapat satu-satu kemahiran. Mungkin kesimpulan perbincangan hari ini, hanaya akan muncul esok atau bulan hadapan!

Gerakan dan apa yang saya lihat sebagai gambaran visual adalah penting untuk saya menguasai sesuatu dengan cepat. Ini menjadikan saya berfikir dengan cara yang agak berbeza. Saya perlu melihat dengan jelas tentang banyak perkara dengan ilustrasi untuk berjaya. Saya berlatih dan membina 'pemikiran minda' melalui banyak cara termasuk membaca buku cerita bergambar.

Adakalanya, dilihat seolah 'slow learner'. Saya juga sesekali dilihat sebagai 'day dreamer'. Apabila saya sedang berada dalam suasana saya yang 'tersendiri' saya berfikir sedalam-dalamnya seolah tiada sesiapa pun di sekeliling saya. Saya juga adakalanya tidak sedar mengapa. Saya berjaya mengawalnya dengan meletakkan apa yang ada dalam fikiran saya di atas kertas atau kanvas komputer.

Setelah 35 tahun melalui pelbagai pengalaman yang berbeza, saya sedikit demi sedikit mula biasa dengan cara saya sendiri. Saya sudah mulai faham bahawa diri saya mempunyai keperluan yang berbeza dari orang lain. Maka, saya memilih untuk bekerja dan menyelesaikan apa juga tugasan dengan mengambilkira keadaan dan kebolehan diri saya.

Jadi, untuk berjaya saya perlu melakukan beberapa perkara yang saya tahu boleh membantu diri saya untuk jangka masa yang panjang. Walaupun ia memerlukan masa, saya kini sudah melihat hasilnya. Alhamdulillah.

Saya sudah boleh mengenalpasti lokasi di mana saya memarkirkan kereta. Saya boleh membaca peta dan menguasai koordinasi dengan lebih baik. Saya tidak perlu lagi mengambil masa yang lama untuk menjawab soalan. Saya tidak perlu menterjemahkan segalanya di minda. 

Jadi? Usah bimbang. Jika anak anda dilihat seperti bagaimana saya melihat diri saya 30 tahun yang lalu, yakinlah. 

Senyum dan yakinlah dengan masa hadapan.
Mereka akan berjaya dengan cara mereka. Mari kita bantu mereka untuk lebih memahami diri dan terus maju. 

Mari jadi seorang 'Professional Learning Facilitator' dalam hidup mereka! 

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL