Skip to main content

ORANG GAJI, PEMBANTU RUMAH, ‘MAID’

“…kekuatan kita terletak bukan hanya pada paras rupa dan tubuh badan semata-mata.”
*****************
3 perkataan diatas akan mendorong banyak wanita dan ibu untuk ambil tahu. Isu yang berterusan dan ‘evergreen’ ini menjadi salah satu topik yang pasti akan dipilih untuk dibincangkan oleh ramai wanita terutama mereka yang bergelar ibu.

Walaupun setiap pembantu rumah ada karenahnya,
mereka juga seperti kita.
Hanya Allah sahaja yang mengetahui 'berakhirnya hidup' bagaimana.

Sebenarnya saya amat kagum dengan ramai wanita dan ibu yang mampu menguruskan rumah tangga dengan baik tanpa orang gaji, pembantu rumah atau ‘maid’.
Saya secara peribadi mengakui bahawa saya banyak dibantu oleh orang gaji, pembantu rumah dan ‘maid’. Uniknya, saya sekeluarga memanggil beliau ‘kakak’ meskipun umurnya sudah menjangkau hampir 50 tahun. Lagi unik, beliau sudah 13 tahun berkhidmat untuk keluarga suami dan saya!
Saya kira semua ibu memerlukan sokongan dan bantuan.
Jika ianya tidak dari seorang yang bernama ‘maid’ ia mungkin digelar encik suami, anak-anak, kedai dobi, khidmat membersih rumah, restoran, kedai makan, ahli keluarga terdekat atau jiran.
Apa sahaja pilihan yang dibuat, ia tentunya berdasarkan situasi yang berbeza bagi setiap wanita yang bergelar isteri dan ibu. Mari kita lihat kategori yang mungkin kita tidak pernah terfikir.
1.       Ibu bekerja 9-5 petang setiap hari.
2.       Ibu bekerja 9-5 petang setiap hari, sambil belajar.
3.       Ibu bekerja 9-5 petang setiap hari, bekerja sendiri separuh masa.
4.       Ibu bekerja sendiri menjalankan perniagaan di rumah.
5.       Ibu bekerja sendiri menjalankan perniagaan di rumah, sambil belajar
6.       Ibu bekerja separuh masa – hanya keluar pada jam tertentu sahaja.
7.       Ibu bekerja sendiri menguruskan syarikat.
8.       Ibu bekerja sendiri menguruskan syarikat, sambil belajar.
9.       Ibu – suri rumah sepenuh masa.
10.   Ibu – suri rumah, sambil belajar.
Anda sendiri mungkin boleh menambah sendiri senarai di atas.
Jika dilihat dengan teliti, apa saja gelaran yang diberikan dari 1-10, dunia hari ini memerlukan seorang wanita yang bergelar ibu untuk menjadi seorang yang lebih dari itu.
Keperluan keluarga dan dengan kos sara hidup yang tinggi, menjadi antara faktor ramai ibu mengambil keputusan untuk membuat lebih dari satu kerja.
Inilah sebenarnya yang kita gelar ‘SUPERMOM’. Tiada soal siapa yang lebih hebat dan siapa yang tidak hebat. Benar bukan?
Dalam 10 kategori di atas anda boleh lihat pula yang berikut.
1.       Suami bersama keluarga.
2.       Suami bersama keluarga 5 hari seminggu.
3.       Suami bersama keluarga 2 hari seminggu.
4.       Suami jarang-jarang ada.
5.       TIADA SUAMI.
Juga, ada ibu yang dalam sebuah keluarga yang lebih besar dan istimewa.
1.       Mempunyai anak.
2.       Mempunyai anak seorang.
3.       Mempunyai anak lebih dari 3 orang.
4.       Mempunyai anak tiri dan anak seorang.
5.       Mempunyai anak tiri dan anak lebih dari 3 orang.
6.       TIADA ANAK.
Apa pun, cuba bayangkan tentang kombinasi mana-mana 3 kategori di atas. Besar dan banyak kebarangkaliannya bukan?

Itulah yang kita sebutkan betapa ramai wanita yang bergelar ibu di luar sana adalah SUPERMOM. Mereka sentiasa menghadapi cabaran dan kepelbagaian pada setiap masa. Naluri sebagai seorang ibu, mempunyai nilai kasih sayang yang lebih tinggi kepada anak-anak dan keluarga.

Inilah yang banyak membentuk suasana masyarakat hari ini.

Baru-baru ini disebut isu tentang wanita kini makin ramai yang tertekan. Memahami akan kepelbagaian situasi seperti di atas, kita pasti tidak hairan.

Namun, kekuatan kita terletak bukan hanya pada rupa paras dan tubuh badan semata-mata. Kekuatan kita terletak pada HATI.

Hati yang menyimpan kekuatan dengan NIAT yang betul.
Hati yang menyimpan kekuatan dengan mengolah PERASAAN yang indah.
Hati yang menyimpan kekuatan dengan sifat TAWADHU’ dan TAWAKKAL.
Hati yang menyimpan kekuatan dengan rasa dekat pada TUHAN.

Semoga, semua yang bergelar ibu, dengan kombinasi apa sekalipun, akan berjaya menempah satu tempat yang hebat di SYURGA yang menanti. AMIN!

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL