Tugas dan tanggungjawab adalah merupakan sesuatu yang ada pada semua orang. Hari ini, saya ditanya oleh seorang teman,
"Susah betullah bos aku ni. Bila aku jalankan tugas dia kata aku kena 'check' dulu, minta 'approval' dulu. Lepas tu, bila aku tak boleh buat atau lambat mana-mana tugas dia kata aku tak bertanggungjawab pula!"
"Macam mana aku nak buat, kalau asyik kena 'check' dan minta 'approval'. Lepas tu, tak dapat nak contact dia, lambat je dia kata tak bertanggungjawab pulak.Aku dah 'confuse' dah. Buat salah, tak buat pun salah..."
Panjang keluhan teman saya itu...
Bila saya fikirkan semula saya rasa saya mula dapat memahami situasi rakan saya tadi. Saya juga pernah melalui apa yang rakan saya lalui itu.
Saya secara peribadi mendapati bahawa seseorang memerlukan satu tahap kebijaksanaan untuk menilai dan mengetahui dengan mendalam, bidang kerja tugas dan kuasa membuat keputusan dalam bidang pekerjaannya.
Sebagai contoh, seorang pegawai pemasaran perlulah benar-benar memahami tugas dan tanggungjawab beliau dalam memaasarkan produk atau perkhidmatan syarikat beliau.
Memahami semua polisi dan prosedur, memastikan yang beliau faham tatacaranya. Jika tidak, pastikan dahulu beliau mendapat maklumat 'terkini' dan 'green light' dari ketua bahagian pemasaran sebelum melakukan sebarang perkara yang beliau tidak pasti. Pada masa yang sama, ada masanya beliau terpaksa membuat keputusan segera.
Jadi beliau mesti tahu BATAS-BATAS KUASA BELIAU UNTUK MEMBUAT KEPUTUSAN dalam usaha melaksanakan kerja beliau memasarkan produk syarikat.
Dengan erti kata lain, beliau perlu faham dan jelas dengan prosedur dan tatacara syarikat yang beliau sertai.
Ia sebenarnya MUDAH sekiranya beliau mempunyai keupayaan dan mampu memahami 'perkara dibawah bidang kuasa' beliau dan 'perkara yang bukan dibawah bidang kuasa beliau'.
Ini adalah antara konsep penting dalam 'work delegation', agar keharmonian organisasi terjaga dengan baik.
KEBIJAKSANAAN inilah yang saya maksudkan. Kebolehan yang saya kira tidak dapat dipelajari dengan mudah tanpa sikap yang betul sebagai pekerja.
Mana mungkin seseorang itu boleh menjadi majikan yang baik, kiranya beliau tidak mampu menjadi pekerja yang baik?
Seseorang yang tidak melalui kesusahan pasti sukar untuk memahami kesenangan.
Orang yang tidak pernah sedih tidak akan memahami kegembiraan.
Orang yang tidak boleh menjadi pekerja yang baik, tidak akan menjadi majikan yang baik.
Saya yakin anda memahami apa yang saya maksudkan.
"Susah betullah bos aku ni. Bila aku jalankan tugas dia kata aku kena 'check' dulu, minta 'approval' dulu. Lepas tu, bila aku tak boleh buat atau lambat mana-mana tugas dia kata aku tak bertanggungjawab pula!"
"Macam mana aku nak buat, kalau asyik kena 'check' dan minta 'approval'. Lepas tu, tak dapat nak contact dia, lambat je dia kata tak bertanggungjawab pulak.Aku dah 'confuse' dah. Buat salah, tak buat pun salah..."
Panjang keluhan teman saya itu...
Bila saya fikirkan semula saya rasa saya mula dapat memahami situasi rakan saya tadi. Saya juga pernah melalui apa yang rakan saya lalui itu.
Saya secara peribadi mendapati bahawa seseorang memerlukan satu tahap kebijaksanaan untuk menilai dan mengetahui dengan mendalam, bidang kerja tugas dan kuasa membuat keputusan dalam bidang pekerjaannya.
Sebagai contoh, seorang pegawai pemasaran perlulah benar-benar memahami tugas dan tanggungjawab beliau dalam memaasarkan produk atau perkhidmatan syarikat beliau.
Memahami semua polisi dan prosedur, memastikan yang beliau faham tatacaranya. Jika tidak, pastikan dahulu beliau mendapat maklumat 'terkini' dan 'green light' dari ketua bahagian pemasaran sebelum melakukan sebarang perkara yang beliau tidak pasti. Pada masa yang sama, ada masanya beliau terpaksa membuat keputusan segera.
Jadi beliau mesti tahu BATAS-BATAS KUASA BELIAU UNTUK MEMBUAT KEPUTUSAN dalam usaha melaksanakan kerja beliau memasarkan produk syarikat.
Dengan erti kata lain, beliau perlu faham dan jelas dengan prosedur dan tatacara syarikat yang beliau sertai.
Ia sebenarnya MUDAH sekiranya beliau mempunyai keupayaan dan mampu memahami 'perkara dibawah bidang kuasa' beliau dan 'perkara yang bukan dibawah bidang kuasa beliau'.
Ini adalah antara konsep penting dalam 'work delegation', agar keharmonian organisasi terjaga dengan baik.
KEBIJAKSANAAN inilah yang saya maksudkan. Kebolehan yang saya kira tidak dapat dipelajari dengan mudah tanpa sikap yang betul sebagai pekerja.
Mana mungkin seseorang itu boleh menjadi majikan yang baik, kiranya beliau tidak mampu menjadi pekerja yang baik?
Seseorang yang tidak melalui kesusahan pasti sukar untuk memahami kesenangan.
Orang yang tidak pernah sedih tidak akan memahami kegembiraan.
Orang yang tidak boleh menjadi pekerja yang baik, tidak akan menjadi majikan yang baik.
Saya yakin anda memahami apa yang saya maksudkan.
Comments
Post a Comment