Skip to main content

Macam mana?

Dua hari yang lalu seorang rakan bertanya:

"Macam mana ya? Kalau aku nak buat pembahagian kerja untuk pekerja buat tugas perniagaan syarikat?"

Kalau secara kebiasaannya saya selalu jawab..."Itukan syarikat awak, suka hati awaklah apa awak nak buat!"

Tapi kali ini, saya mengambil masa dan bertenang untuk menjawabnya.

Ini secara jujurnya apa yang saya mahu katakan:

PERTAMA:

Ramai orang (terutama bumiputra), yang memulakan perniagaan secara kecil-kecilan. Biasanya syarikat yang ditubuhkan juga 'enterprise'. Dengan kata mudah 'enterprise ini adalah, harta aku bisnes aku, bisnes aku harta aku. Rama yang suka memulakan syarikat ini kerasa KOSNYA yang agak rendah.

Manakala syarikat SDN BHD pula: syarikat dan individu adalah entiti yang berbeza, tetapi semua pengarah syarikat boleh disabitkan untuk bertanggungjawab secara langsung dalam perjalanan syarikat.

Syarikat SDN BHD pula ada beberapa tatacaranya. Ada rakan saya pernah bertanya, "Eh, kalau boss kita (pengarah syarikat) ambil duit sayarikat du dah kira pecah amanah kan?"

Sebenarnya tak semudah itu untuk menuduh boss (pengarah syarikat) pecah amanah.

Sebab ada kategori tertentu yang membolahkan pengarah syarikat meminjam duit syarikat. Apa yang penting mestilah ada dokumen yang akan terpapar apa jua jumlah wang keluar masuk terutamanya dalam 'management account' dan 'audited account' untuk syarikat berkenaan.

(untuk perkara seumpama ini, perlulah hadiri kursus-kursus yang berkaitan dengan "tugas-tugas kepengarahan didalam syarikat")

KEDUA:

Pengurusan syarikat adalah bergantung penuh kepada para pengarahnya. Jadi sebarang 'job scope' dan jawatan yang perlu diwujudkan, mestilah berdasarkan keperluan syarikat.

Ramai yang fikir, mudah untuk menjadi pengarah. Ia sebenarnya memerlukan banyak kesabaran dan ketahanan diri. Terutamya apabila pengarah syarikat merupakan orang yang baru menceburi diri dalam perniagaan dan sedang belajar untuk membangun.

Cara berfikir, kebolehan merancang dan kawalan emosi amat perlu dibentuk dan dicerna sejak dari awal. Kebolehan memahami dan kecerdasan minda untuk sentiasa mengadaptasikan diri dalam industri perniagaan akan membolehkan pengarah membawa syarikat ke arah kejayaan yang lebih cemerlang.

Sebenarnya, sebarang perniagaan tempatan, walau kecil dan sederhana banyak menyumbang kepada pembangunan masyarakat.

Jadi tak salah kiranya sesebuah syarikat ingin terus beroperasi secara sederhana dan dengan itu, pengarah syarikat mahu meneruskan cara perniagaan yang sederhana tanpa beliau perlu 'memerah keringat' untuk membawa syarikat 'lebih jauh'.

*************

JADI, berbalik kepada bidang kerja serta bagaimana untuk menentukan bidang tugas dan pekerjaan mana-mana pekerja dalam syarikat, itu amat bergantung kepada keperluan dan juga hala tuju perniagaan syarikat.

Majikan sebenarnya tidak perlu terlalu bimbang tentang kehilangan pekerja atau sama ada pekerja akan berhenti dengan notis pendek.

Dengan tujuan dan tatacara pengendalian yang baik, hanya pekerja yang sesuai sahaja akan terus kekal bersama syarikat.

Jadi, sekiranya seseorang itu merasakan diluar sana lebih banyak syarikat lain yang lebih baik, maka terima saja hakikat yang pekerja berkenaan memerlukan ruang dan peluang yang lebih baik di luar sana.Terima sahaja surat perletakan jawatan mereka.

Perkara yang sama juga untuk pekerja yang tidak dapat memenuhi dan mencapai tahap prestasi yang ditetapkan. Adakalanya, perlu untuk memberhentikan mereka untuk kebaikan yang lebih besar.

Itulah sebenarnya, apa yang saya ingin kongsikan. Semoga, perjalan perniagaan kita (terutama syarikat bumiputra) akan terus mampu berdaya saing, tanpa mengira apa juga cabaran yang datang, sama ada dari dalam atau luar syarikat.

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL