Skip to main content

Bajuku, Cintaku.

Bajuku, cintaku!

Mempunyai seseorang di sisi yang bernama suami adalah seolah memakai pakaian yang melengkapi diri. Pakaian yang menutup aurat,  bukan sahaja dapat memberikan keselesaan malah mampu membawa kita ke syurga yang teratas.

Gambar dari: wanitamelayu.com

Bukan sekadar berpakaian lengkap malah cantik dengan aksesori. Sebagai seorang wanita biasa yang agak suka berbaju kurung, akseori yang cantik seperti pin tudung, keronsang dan manik berjahit adalah antara yang menjadi pelengkap. Memakai baju kurung dengan hiasan, memberikan kesan rasa dan lihat yang berbeza. 

Bukan sahaja aksesori tambahan pada baju kurung itu, malah pengenaan tudung yang sesuai juga akan membuatkan diri lebih selesa. Warna yang ditambah dengan cara unik memakai tudung menjadikan pemakaian baju lebih istimewa.

Ya, suami juga dalah seseorang yang melengkapi hidup seorang wanita dengan apa yang ada. Malah aksesori yang memungkin isteri itu bahagia adalah apabila sang suami mempunyai beberapa kelebihan lain. 


Gambar dari : akuduniasesuatu-saidi.blogspot.com

Ada suami yang sangat rajin menguruskan pakaian dan barang keperluannya sendiri. Kemeja terlipat rapi dan kemas digosok sendiri. Seluar bersusun di dalam almari dan digantung dengan rapi. Sapu tangan dan pakaian kecil juga dilipat dengan kemas. Disusun satu persatu di dalam bekas teratur di dalam laci almari pakaian.

Manakala pakaian yang dipakai dirumah termasuk kain pelekat dan baju-T dilipat kemas dan diletakkan di atas rak yang berbeza. Tuala mandi tersusun di atas rak seterusnya. Manakala, tuala atau pakaian yang lain pula digantung dengan kemas dan teliti di rak penggantung yang diletakkan di sebelah katil berhampiran dengan bilik air.

Hamparan sejadah, songkok, naskhah al-quran dan tafsir disusun dengan kemas di belah meja katil yang saiznya tidak terlalu besar. Ianya mudah untuknya mencapai apa yang diperlukan selepas solat atau sebelum tidur.

Memakai pakaian yang selesa dipilih juga dalah bergantung kepada kainnya. Baju kurung adalah antara pakaian paling selelsa pernah saya pakai. Pada masa yang sama ada perbezaannya apabila saya memakai baju kurung yang dibuat dari kain yang berlainan. Sesetengah kain amat sesuai dipakai untuk tujuan memanaskan badan, terutama apabila perlu duduk berjam-jam di dalam bilik berhawa dingin.

Ada juga baju kurung dibuat dengan kain yang sesuai dan mampu menjadikan seluruh badan saya sejuk apabila berada diluar rumah. Ini amat sesuai dipakai terutama apabila perlu menghadiri jemputan kenduri di kampung. 

Ya, suami juga begitu. Apabila dikenang dan difahamkan dengan betul, suami adalah merupakan seseorang yang paling menenangkan.


Gambar dari: agnesh-blogger.blogspot.com

Ada suami yang sangat memahami dan pandai memujuk isteri. Walaupun pujukannya itu sebenarnya hanya dengan mendiamkan diri dan membiarkkan kita menangis sendirian. Itu adalah sebenarnya juga satu pujukan.

Ada yang juga begitu ekspresif. Sentuhan dan pelukan kasih sayang bagai air mengalir. Namun tidak pula banyak bicaranya. 

Ada suami yang amat suka memberikan sentuhan yang berbeza. Menulis surat cinta dan hantaran kad adalah sebagai penunjuk kasih sentiasa. Buah tangan dan hadiah adalah ibarat nada cinta yang sentiasa beralun.

Malah ada juga mereka yang tidak jemu membawa isteri ke medan selera. Untuk menjamu isteri dengan palbagai menu yang tidak pernah sama. 

Ada pula sang suami yang suka menjadi perekacipta. Menyusun atur dan membina sendiri keperluan di dalam rumah termasuklah rak dan tempat menyimpan buku. Malah, bilik tidur pun mahu dicatnya sendiri.

Ada juga suami yang amat gemar ke dapur. Memasak adalah seolah hadiah istimewa buat isteri, walau hanya dengan mi Maggi.

Gambar dari: cikmarpunyacerita.blogspot.com

Seperti bajuku juga. Aku harus bijak menyusun atur dan menyuai cara. Walaupun baju kurung pada asasnya adalah sama. 

Namun, jenis kain yang dipilih, corak dan warna yang diambil, tambahan aksesori padanya kelak akan membezakan hasil pemakaian baju itu.

Malah, baju yang sedia ada adakalanya tidak berubah apa bila aku tidak boleh memakainya lagi. Ia adalah kerana saiz badanku yang berubah!

Alahai...bajuku, cintaku. :)

Gambar dari : kringg.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL