Sepanjang bulan RAMADHAN yang lalu, mesti ramai diantara kita yang masih teringat dan terbayang betapa banyaknya barang atau produk yang kita beli untuk menyambut syawal.
Bagi para 'blogger' dan 'facebooker' pasti mereka masih teringat bagaimana penuhnya 'wall' mereka dan 'group' mereka dengan pelbagai iklan dari makanan, pakaian hinggalah ke barang perhiasan.
Pun begitu, bagi ramai peniaga 'online' atau 'offline' bahangnya sentiasa sama. Cuma intensitinya sahaja yang berbeza. Kemunculan Syawal selepas Ramadhan menjadi lubuk rezeki sekali lagi bagi ramai peniaga. Ini termasuklah peniaga makanan, pakaian barang perhiasan, salon, spa dan banyak lagi.
Keinginan dan keperluan pelanggan yang juga berbeza dan bermusim merupakan antara cabaran yang besar bagi para peniaga untuk meneruskan 'perlumbaan' dan 'marathon' untuk terus mendapat bisnes. Bisnes yang dilihat dari segi berapa banyak transaksi jualan tunai kini menjadi salah satu cara menilai keaktifan dan kekuatan banyak bisnes.
Perlumbaan ini saya lihat sebagai satu aktiviti yang positif dan sangat sihat. Dunia perniagaan bertambah meriah dan rancak. Perkembangan industri jualan runcit mahupun borong pasti akan bercambah dengan baik. Kelihatan seolah semua peniaga berjaya menunjukan kegigihan dan kesungguhan berniaga dengan adanya perlumbaan yang positif.
Walaubagaianapun, pada masa yang sama sebagai peniaga anda seharusnya mengambil sedikit masa dan bertanya pada diri.
"Dalam perlumbaan ini dimanakah saya berada? Adakah saya berlari sendrian, di trek, atau saya sebenarnya sedang ber'jogging' di sebuah taman permainan."
Apabila anda bertanya sedemikian, anda sebenarnya membawa dunia perniagaan anda ke alam sebenar. Ia bukan lagi sekadar membuat sesuatu yang hanya bersifat 'seasonal' tetapi sesuatu yang harus ada penamatnya.
Tujuan berlumba adalah untuk menuju ke garisan penamat. Jadi, dalam perlumbaan ini, ada dimana? Atau adakah anda sebenarnya tidak berlari dan tidak berada dimana-mana 'trek' pun.
Salam Usahawan.
Bagi para 'blogger' dan 'facebooker' pasti mereka masih teringat bagaimana penuhnya 'wall' mereka dan 'group' mereka dengan pelbagai iklan dari makanan, pakaian hinggalah ke barang perhiasan.
Pun begitu, bagi ramai peniaga 'online' atau 'offline' bahangnya sentiasa sama. Cuma intensitinya sahaja yang berbeza. Kemunculan Syawal selepas Ramadhan menjadi lubuk rezeki sekali lagi bagi ramai peniaga. Ini termasuklah peniaga makanan, pakaian barang perhiasan, salon, spa dan banyak lagi.
Keinginan dan keperluan pelanggan yang juga berbeza dan bermusim merupakan antara cabaran yang besar bagi para peniaga untuk meneruskan 'perlumbaan' dan 'marathon' untuk terus mendapat bisnes. Bisnes yang dilihat dari segi berapa banyak transaksi jualan tunai kini menjadi salah satu cara menilai keaktifan dan kekuatan banyak bisnes.
Perlumbaan ini saya lihat sebagai satu aktiviti yang positif dan sangat sihat. Dunia perniagaan bertambah meriah dan rancak. Perkembangan industri jualan runcit mahupun borong pasti akan bercambah dengan baik. Kelihatan seolah semua peniaga berjaya menunjukan kegigihan dan kesungguhan berniaga dengan adanya perlumbaan yang positif.
Walaubagaianapun, pada masa yang sama sebagai peniaga anda seharusnya mengambil sedikit masa dan bertanya pada diri.
"Dalam perlumbaan ini dimanakah saya berada? Adakah saya berlari sendrian, di trek, atau saya sebenarnya sedang ber'jogging' di sebuah taman permainan."
Apabila anda bertanya sedemikian, anda sebenarnya membawa dunia perniagaan anda ke alam sebenar. Ia bukan lagi sekadar membuat sesuatu yang hanya bersifat 'seasonal' tetapi sesuatu yang harus ada penamatnya.
Tujuan berlumba adalah untuk menuju ke garisan penamat. Jadi, dalam perlumbaan ini, ada dimana? Atau adakah anda sebenarnya tidak berlari dan tidak berada dimana-mana 'trek' pun.
Salam Usahawan.
Comments
Post a Comment