Skip to main content

ASAS PENGURUSAN KEWANGAN

Antara cabaran paling besar bagi pengusaha bisnes dengan lesen enterprise ialah pengasingan wang bisnes dan wang peribadi.

Secara amnya, apabila kita sudah ada SOP dan proses asas pengurusan kewangan, kita akan memastikan SEMUA WANG MASUK akan direkodkan transaksinya dengan memasukkan semua wang itu dalam akaun bank bisnes.

Semua pembayaran oleh pelanggan dan klien juga dibuat atas nama perniagaan BUKAN akaun peribadi. Memandangkan akaun di bawah pengurusan bisnes enterprise umpama akaun persendirian, maka, DISIPLIN yang kuat bagi pendiri bisnes mesti ada.

1. Tetapkan gaji khas yang pendiri bisnes akan ambil.
RM2500? RM3000? RM5000? RM10000?
Tentukan. Hanya nilai itulah yang boleh diambil oleh pendiri bisnes.
TIADA AMBILAN tambahan.

2. Tetapkan perbelanjaan yang dibolehkan untuk pendiri bisnes gunakan.
Contohnya, bil telefon, data internet, perbelanjaan keraian dan kos perjalanan untuk urusan bisnes.

Sebaiknya, hadkan satu jumlah untuk setiap satu item, ATAU satu amaun 'lump sum' setiap bulan. RM200, RM2000, RM5000?

Semua ini, biasanya disertakan dengan semua bukti perbelanjaan untuk direkodkan sebagai item perbelanjaan dalam bisnes.


Maka, item yang penting bagi bisnes dimasukkan dalam kategori ini. Jika ia merupakan keperluan peribadi seperti membeli baju dalam, diapers anak dan seumpamanya, pendiri bisnes mesti menyusun perbelanjaan peribadi melalui wang gaji di bahagian 1. Ini adalah nilai yang sudah ditetapkan.

Perkara 1 dan 2 dapat mengelakkan daripada pendiri bisnes  membuat 'ambilan' pada bila-bila masa tanpa had. Dengan kata mudah, pengurusan kewangan tidak boleh dibuat sesuka hati.
Pada masa yang sama, ia membantu pendiri bisnes mempunyai disiplin yang tinggi dalam hal pengurusan kewangan.

Ambil contoh mudah. Katakan pendiri bisnes pada tahun itu, dapat membawa masuk satu projek berjumlan RM300,000 melalui kontrak selama 3 bulan. Meskipun ada keuntungan bernilai RM100,000, gaji dan perbelanjaan yang dibolehkan tetap sama.

Bermakna, pendiri bisnes TIDAK MEMBUAT AMBILAN tambahan.

Apabila bisnes ada wang lebihan, jadikan ia sebahagian daripada perancangan modal membangunkan bisnes, sama ada projek baru, pelaburan baru, menambah staf, membeli aset atau menukar pengurusan bisnes kepada bersyarikat.

ASAS pengurusan kewangan yang paling basik ini, merupakan satu titik permulaan untuk memastikan kita dapat menguasai disiplin pengurusan yang baik.

Apakah yang berlaku sekiranya, kita membuat 'ambilan' juga untuk kegunaan peribadi yang lain?
Contohnya, untuk tujuan majlis perkahwinan anak atau perbelanjaan anak masuk ke universiti?

Dalam konteks pengurusan, pendiri bisnes bebas membuat 'ambilan'.
Pengurusan akaun bisnes secara enterprise, 'treatment'nya masih macam akaun peribadi.
Inilah antara 'disadvantage' pengurusan secara lesen enterprise yang banyak diperkatakan.

Namun, pengurusan bisnes enterprise boleh sahaja diteruskan mengikut keperluan dan rancangan bisnes setiap pendiri bisnes.


Selamat berbisnes!



Noraminah Omar
9.57 malam
Kajang.

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL