Antara cabaran paling besar bagi pengusaha bisnes dengan lesen enterprise ialah pengasingan wang bisnes dan wang peribadi.
Secara amnya, apabila kita sudah ada SOP dan proses asas pengurusan kewangan, kita akan memastikan SEMUA WANG MASUK akan direkodkan transaksinya dengan memasukkan semua wang itu dalam akaun bank bisnes.
Semua pembayaran oleh pelanggan dan klien juga dibuat atas nama perniagaan BUKAN akaun peribadi. Memandangkan akaun di bawah pengurusan bisnes enterprise umpama akaun persendirian, maka, DISIPLIN yang kuat bagi pendiri bisnes mesti ada.
1. Tetapkan gaji khas yang pendiri bisnes akan ambil.
RM2500? RM3000? RM5000? RM10000?
Tentukan. Hanya nilai itulah yang boleh diambil oleh pendiri bisnes.
TIADA AMBILAN tambahan.
2. Tetapkan perbelanjaan yang dibolehkan untuk pendiri bisnes gunakan.
Contohnya, bil telefon, data internet, perbelanjaan keraian dan kos perjalanan untuk urusan bisnes.
Sebaiknya, hadkan satu jumlah untuk setiap satu item, ATAU satu amaun 'lump sum' setiap bulan. RM200, RM2000, RM5000?
Semua ini, biasanya disertakan dengan semua bukti perbelanjaan untuk direkodkan sebagai item perbelanjaan dalam bisnes.
Maka, item yang penting bagi bisnes dimasukkan dalam kategori ini. Jika ia merupakan keperluan peribadi seperti membeli baju dalam, diapers anak dan seumpamanya, pendiri bisnes mesti menyusun perbelanjaan peribadi melalui wang gaji di bahagian 1. Ini adalah nilai yang sudah ditetapkan.
Perkara 1 dan 2 dapat mengelakkan daripada pendiri bisnes membuat 'ambilan' pada bila-bila masa tanpa had. Dengan kata mudah, pengurusan kewangan tidak boleh dibuat sesuka hati.
Pada masa yang sama, ia membantu pendiri bisnes mempunyai disiplin yang tinggi dalam hal pengurusan kewangan.
Ambil contoh mudah. Katakan pendiri bisnes pada tahun itu, dapat membawa masuk satu projek berjumlan RM300,000 melalui kontrak selama 3 bulan. Meskipun ada keuntungan bernilai RM100,000, gaji dan perbelanjaan yang dibolehkan tetap sama.
Bermakna, pendiri bisnes TIDAK MEMBUAT AMBILAN tambahan.
Apabila bisnes ada wang lebihan, jadikan ia sebahagian daripada perancangan modal membangunkan bisnes, sama ada projek baru, pelaburan baru, menambah staf, membeli aset atau menukar pengurusan bisnes kepada bersyarikat.
ASAS pengurusan kewangan yang paling basik ini, merupakan satu titik permulaan untuk memastikan kita dapat menguasai disiplin pengurusan yang baik.
Apakah yang berlaku sekiranya, kita membuat 'ambilan' juga untuk kegunaan peribadi yang lain?
Contohnya, untuk tujuan majlis perkahwinan anak atau perbelanjaan anak masuk ke universiti?
Dalam konteks pengurusan, pendiri bisnes bebas membuat 'ambilan'.
Pengurusan akaun bisnes secara enterprise, 'treatment'nya masih macam akaun peribadi.
Inilah antara 'disadvantage' pengurusan secara lesen enterprise yang banyak diperkatakan.
Namun, pengurusan bisnes enterprise boleh sahaja diteruskan mengikut keperluan dan rancangan bisnes setiap pendiri bisnes.
Selamat berbisnes!
Noraminah Omar
9.57 malam
Kajang.
Secara amnya, apabila kita sudah ada SOP dan proses asas pengurusan kewangan, kita akan memastikan SEMUA WANG MASUK akan direkodkan transaksinya dengan memasukkan semua wang itu dalam akaun bank bisnes.
Semua pembayaran oleh pelanggan dan klien juga dibuat atas nama perniagaan BUKAN akaun peribadi. Memandangkan akaun di bawah pengurusan bisnes enterprise umpama akaun persendirian, maka, DISIPLIN yang kuat bagi pendiri bisnes mesti ada.
1. Tetapkan gaji khas yang pendiri bisnes akan ambil.
RM2500? RM3000? RM5000? RM10000?
Tentukan. Hanya nilai itulah yang boleh diambil oleh pendiri bisnes.
TIADA AMBILAN tambahan.
2. Tetapkan perbelanjaan yang dibolehkan untuk pendiri bisnes gunakan.
Contohnya, bil telefon, data internet, perbelanjaan keraian dan kos perjalanan untuk urusan bisnes.
Sebaiknya, hadkan satu jumlah untuk setiap satu item, ATAU satu amaun 'lump sum' setiap bulan. RM200, RM2000, RM5000?
Semua ini, biasanya disertakan dengan semua bukti perbelanjaan untuk direkodkan sebagai item perbelanjaan dalam bisnes.
Maka, item yang penting bagi bisnes dimasukkan dalam kategori ini. Jika ia merupakan keperluan peribadi seperti membeli baju dalam, diapers anak dan seumpamanya, pendiri bisnes mesti menyusun perbelanjaan peribadi melalui wang gaji di bahagian 1. Ini adalah nilai yang sudah ditetapkan.
Perkara 1 dan 2 dapat mengelakkan daripada pendiri bisnes membuat 'ambilan' pada bila-bila masa tanpa had. Dengan kata mudah, pengurusan kewangan tidak boleh dibuat sesuka hati.
Pada masa yang sama, ia membantu pendiri bisnes mempunyai disiplin yang tinggi dalam hal pengurusan kewangan.
Ambil contoh mudah. Katakan pendiri bisnes pada tahun itu, dapat membawa masuk satu projek berjumlan RM300,000 melalui kontrak selama 3 bulan. Meskipun ada keuntungan bernilai RM100,000, gaji dan perbelanjaan yang dibolehkan tetap sama.
Bermakna, pendiri bisnes TIDAK MEMBUAT AMBILAN tambahan.
Apabila bisnes ada wang lebihan, jadikan ia sebahagian daripada perancangan modal membangunkan bisnes, sama ada projek baru, pelaburan baru, menambah staf, membeli aset atau menukar pengurusan bisnes kepada bersyarikat.
ASAS pengurusan kewangan yang paling basik ini, merupakan satu titik permulaan untuk memastikan kita dapat menguasai disiplin pengurusan yang baik.
Apakah yang berlaku sekiranya, kita membuat 'ambilan' juga untuk kegunaan peribadi yang lain?
Contohnya, untuk tujuan majlis perkahwinan anak atau perbelanjaan anak masuk ke universiti?
Dalam konteks pengurusan, pendiri bisnes bebas membuat 'ambilan'.
Pengurusan akaun bisnes secara enterprise, 'treatment'nya masih macam akaun peribadi.
Inilah antara 'disadvantage' pengurusan secara lesen enterprise yang banyak diperkatakan.
Namun, pengurusan bisnes enterprise boleh sahaja diteruskan mengikut keperluan dan rancangan bisnes setiap pendiri bisnes.
Selamat berbisnes!
Noraminah Omar
9.57 malam
Kajang.
Comments
Post a Comment