Skip to main content

MEDIA SOSIAL dan KEHIDUPAN


Minggu ini, minggu pertama selepas cuti yang panjang.

Seperti biasa, kita akan bergelumang semula dengan rutin kerja dan jadual harian. Sekiranya tidak ada rutin pejabat, paling tidak rutin di rumah, sudah tentu perlu diteruskan juga.

Apabila kita melihat semula keadaan semasa, kita memang perlu banyak berusaha. Bertawakkal dan banyak berdoa.

Dalam apa juga yang kita lakukan, sama ada kita ini lelaki atau perempuan, apabila kita percaya bahawa Allah itu satu, Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, maka kita punya tanggungjawab yang sama.

Ada rukun iman dan rukun islam yang mesti dipenuhi. Sebagai orang Islam, kita beruntung apabila adanya yang dipanggil 'fardhu kifayah'. Dengan itu, dalam keluarga, masyarakat dan negara kita, tidak akan ada yang ketinggalan.

Pun begitu, bagi orang yang bekerjaya sama ada dalam bisnesnya atau syarikat bisnes bersama, hal-hal bercerita tentang amalan dan hal agama, kita tidak ketengahkan. Bagi ramai di antara kita, kita mahu membahagikan tugas menyampaikan ilmu atau berkongsi dengan baik. Ini terutamanya, di media sosial.

Maka, apabila mereka bercerita tentang bisnes, jarang sekali mereka bercerita tentang hal amalan dan agama. Jika ada sekalipun, ia diselang-selikan dan diselitkan dalam posting berbeza.

Secara jujurnya, kita yakin bahawa apabila seorang itu beragama Islam, beliau akan beramal dengan agamanya. Bermakna, setiap seorang yang menganut agama itu, akan mengamalkan apa yang wajib baginya.

Namun, hakikatnya, banyak penampilan di media sosial adalah menjadi pilihan individu. Cara dan apa yang dipilih untuk dikongsi dan diketengahkan sebagai topik siaran, merupakan pilihan masing-masing.

Kita juga sedia maklum, platform media sosial kita makin berubah. Fungsinya yang dahulu hanya untuk mencari kawan lama,  berhubung dengan dunia, atau apa sahaja yang asasnya untuk bersosial, kini sudah berubah.

Banyak platfom media sosial, sudah menjadi medium saluran berita dan maklumat, mengekalkan hubungan antara pelanggan dan menjadi satu platform menjana sumber pendapatan yang signifikan.

Bagi institusi dan badan-badan yang mempunyai keperluan khusus, mereka dapat menyampaikan maklumat dan menerima maklumat yang membolehkan mereka menjalankan fungsi kerja dengan lebih baik.

Dalam hal pengurusan, pendedahan maklumat diri di media sosial pula, masing-masing memainkan peranan. Terpulang kepada setiap individu untuk memilih yang mana satu untuk diketengahkan dan di'highlight'kan.

Apabila kita menjadi sebahagian daripada kumpulan manusia yang sentiasa menyatakan kebenaran, kita akan tahu bilakah masanya untuk memperjuangkannya.

Apabila kita menjadi sebahagian daripada kumpulan manusia yang sentiasa bangga dan hormat dengan bahasa dan budaya yang kita ada, kita akan kekal dengan jati diri sebagai anak Malaysia.
Kita kekal dengan keyakinan dan amalan kita sebagai orang Islam.

Lalu, berada di media sosial memerlukan kita menjadi lebih bijak setiap hari. Memastikan rutin dan perjalanan hidup kita selesa, gembira dan harmoni adalah antara perkara yang makin mencabar.

Pun begitu, keperluan memilih kawan dan dengan siapa komunikasi kita lakukan, secara langsung membentuk penampilan kita di media sosial.

Bagi mereka yang seangkatan dengan saya, minat dan keinginan menulis dan berkongsi kisah hidup, menjadikan platform media sosial sebagai satu yang tidak lagi dapat dipisahkan.

Saya yakin, sama ada sebagai ibu atau bapa, bekerjaya atau tidak, kita semua sudah masuk dalam satu era, di mana media sosial sudah menjadi sebahagian daripada keperluan.

Sesungguhnya, Allah jugalah yang memberikan kita kekuatan.
Dia maha pengasih lagi maha penyayang.

Selamat berjuang!

Comments

Popular posts from this blog

Membina hidup yang lebih bererti dengan memberi...

Agak lama saya tidak meninggalkan sebarang catatan di sini. Saya kira, saya seolah 'sibuk sendiri'. Entah apa yang dikejarkan, entah siapa yang saya ingin puaskan, entah fikiran mana yang saya gunakan...saya agaknya tidak sedar. Saya tersedar apabila saya cuba mendekati mereka yang saya duga 'kawan' rupanya tidak menerima dan melihat saya sebagai kawan, sebaliknya melihat saya sebagai hanya seorang pelatih yang perlu menghormati gurunya...sentiasa! Nampaknya, kata-kata 'kita seperti sebuah keluarga', 'kita adalah sepasukan' adalah menjadi satu retorik apabila kita berada dalam keadaan yang penuh mencabar. Pada kebanyakan masa, kita 'panik' dan takut pada sesuatu yang dahulunya kita anggap sebagai biasa, asam garam dan lumrah hidup sahaja. Senario hari ini agak berbeza...rasanya jauh sekali perbezaannya. Itulah...mungkin saya selama ini hanya 'sibuk sendiri'. Lalu sepetang tadi, saya paksakan diri saya hinggap disebuah kedai bu

Menyambung Ukhuwwah: Deposit Bank Sosial Anda!

Saya dengan lapang dada, mula memberikan peluang kedua bagi diri saya untuk menjalin semula hubungan ukhuwwah tanpa sebarang prasangka! **************** Assalamualaikum. Kepada semua rakan pembaca dan sesiapa yang secara sengaja atau tidak singgah di laman blog   saya ini. Pernah anda terfikir tentang dimana kawan-kawan lama dulu? Tidak kiralah semasa di sekolah rendah, sekolah menengah atau mungkin di universiti atau kolej tempat anda belajar. Saya secara jujur, pada awalnya tidak mahu menjalin hubungan semula dengan kawan-kawan lama. Maklumlah, saya rasa pengalaman dulu banyak yang kurang indah dan lebih banyak yang menyakitkan. Kenangan dibuli membuli, dimarah dan memarahi, kawan baik, kakak angkat, adik angkat, kenangan bersama di kelas dan asrama, banyak   yang tidak begitu indah untuk diingat, apatah lagi untuk dikenang. Ramai rakan dulu jauh lebih berjaya daripada saya. (mereka selalu berkata sebaliknya) Saya adalah antara yang mempunyai ramai anak dan agak berbeza ker

Tips Berniaga: Cabaran utama .

Salam. Ramai sebenarnya penulis dan individu yang menulis dan bercerita tentang teori, pengalaman dan pendapat tentang tips berniaga. Ini banyak dicoretkan di laman web perniagaan dan juga blog peribadi serta media yang lain termasuk 'facebook'. Ada yang menganalisanya secara teori, praktikal dan juga penilaian dari beberapa bahan bacaan ternama. Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang cabaran sebenar dan faktor yang sering menjadi punca kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan. Kemajuan dan kejayaan perniagaan dapat dilihat berbeza: 1. Perniagaan yang berjaya dan berkembang. 2. Perniagaan yang yang berjaya tetapi tidak berkembang. Mari kita kembali semula kepada faktor yang saya nyatakan tadi, iaitu keluarga. Keluarga memberikan beberapa perkara yang berikut dalam hidup seorang usahawan berjaya: 1. Sokongan moral & spiritual 3. Pewaris (mereka yang boleh mengambil alih perniagaan atas sebab-sebab tertentu seperti kematian) SOKONGAN MORAL & SPIRITUAL